خوب در مقاله های قبلی بت ناب خیلی مفصل در مورد بازی تگزاس هولدم توضیح دادم و گفتم که این بازی چه جوری انجام میشه، حالا تو این مقاله می خوام در مورد ست و تریپس تو پوکر صحبت کنیم و کم کم همه استراتژیه های پوکر رو با هم یاد بگیریم،  کلا یکی از هیجان‌ انگیزترین لحظات تو نو لیمیت هولدم اینه که روی فلاپThree of a Kind  بشید! وقتی روی فلاپ «ست» یا «تریپس» باشید، هدف اصلی اینه که چطوری پول بیشتری رو از حریفمون بگیریم. فاکتورهای زیادی برای در نظر گرفتن این موضوع وجود داره، که ما از انواع Three of a Kind شروع می‌کنیم.

معنی ست و تریپس تو بازی پوکر

قبل از هر چیزی ما باید فرق بین  «ست» و «تریپس» رو یاد بگیریم، ست وقتی به وجود میاد که شما پاکت پیر دارید و کارت مشابه شما روی زمین بازی هست، ۹۹ دارید و فلاپ K-9-3 می‌خوره. تریپس  (Trips) وقتی به می‌آید که یکی از کارت‌ های شما دو بار روی زمین قرار بگیره و  A8 دارید و زمین K-8-8 می‌خوره. وقتی که صحبت از بازی می‌شه دونستن تمام اصظلاحات تو واژه‌نامه پوکر برای ما معیار نیست، بلکه باید بدونید که چطوری بهترین استراتژی رو انتخاب و استفاده کنید. بازیکنان ایرانی بیشتر از کلمه «ست» برای هر دو حالت استفاده می‌کنن، اما بهتره که هر دو مورد رو استفاده کنن و فرق این دو رو یاد بگیرن، کلا این دو اصلا شبیه هم نیستن.

استراتژی های پوکر مناسب ست

شانس ست شدن پاکت-پیر مثل ۹ روی فلاپ دقیقا ۱۰.۷۸٪  هست. بیشتر افرادی که با ست خودشون روی فلاپ اسلو-پلی می‌کنن(آروم بازی می‌کنن و قدرت دست خودشون رو رو نمی کنن) و این عمل اونا می‌تونه منطقی باشه، چون که ست معمولا تا شو داون بسیار قوی محسوب می‌شه. اما مثل هر دستی بعضی وقت ها لازمه که اسلو-پلی کنید و بعضی از اوقات باید پای خودتون رو روی پدال گاز بذارید و تا اخر فشار بدید. اسلو-پلی تو بیشتر وقتایی که حریف ضعیفی دارید بدون در نظر گرفتن پوزیشن به خوبی عمل می‌کنه. دست شما خیلی  قوی هست و اجازه بدید ترن و ریور کمی به دست اون کمک کنه و فکر کند بهترین دست رو داره.

خارج از پوزیشن بودن در برابر یک بلوفر هم می‌تونه تو همچین مواقعی بسیار مفید باشه و باعث  بشه که به سود خوبی تو بازی برسید. به طور مثال شاید JJ داشته باشید و اون روی فلاپ J-7-2 با دستی مثل AK  تو بازی باشه. اگر احتمال می‌دید که حریف بلوف میزنه، چک بدید و  اجازه بدید که خودش رو با بت کردن خالی کنه. می‌تونید به آرومی کال کنید و اجازه  بدید تا ریور این کار رو انجام بده و همین طور در صورت خوردن آس یا کینگ می‌تونید تمام استک اون رو روی ریور با یک ریز بگیرید.

با داشتن پوزیشن مسائل یه کمی فرق میکنه و بیشتر توصیه می‌شه مستقیم و بدون استراتژی خاصی ولیو-بت کنید. ولی واقعا شما  فکر می‌کنید حریف پاکت-پیر بالاتر از زمین داره یا تاپ-پیر هست؟ اگر بت کرد ریز کنید و اگر چک داد بت بزنید و امیدوار باشید شما رو چک-ریز کنه. اگر آس یا کینگ روی فلاپ قرار ندارن بت یا ریز کنید و به بیشترین سود برسید. معمولا با خوردن کارت‌ های ترسناک حریف ضعف نشون می‌ده و دیگر به تاپ-پیر یا پاکت ‌پیر خودتون اهمیت نمی‌ده و ممکنه که فولد بده، پس قبل از خوردن چنین کارت ‌هایی و به وجود اومدن ترس تو حریف باید از موقعیت استفاده کنید. همچنین اگر فلاپ استریت-دراو یا فلاش-دراو داشت و احتمال دادید که حریف دراو باشه باید اون رو مجبور کنید تا برای دیدن کارت ‌های بعدی پول بده.

اگر ست ما در برابر ست بالاتر قرار گرفت چی اون موقع باید چی کار کنیم؟ درباره این موضوع شما اصلا نباید نگران باشید. با اینکه این اتفاق تو پوکر خیلی زیاد می افته ولی احتمالش خیلی کمه و نیازی نیست که بیش از حد نگرانش باشید، چون که تو اکثر موارد از سود بردن شما جلوگیری می‌کنه و اگر قراره که استک خودتون رو در برابر ست بالاتری از دست بدید، اجازه بدید که این اتفاق بیوفته، به همین صورت درباره دراو بودن اون برای ست بهتر هم اصلا نگران نباشید. اون فقط برای رسیدن به این ست ۲ اوت داره و اگر این اتفاق بیوفته بدشانسی هست و کاریش نمیشه کرد.

استراتژی مناسب تریپس تو بازی  پوکر

در رابطه با تریپس در پوکر (Trips) باید بگم که صرفا ۱.۳۵٪  مواقع اتفاق می‌افته! بسیاری از افراد فکر می‌کنن که تریپس از ست بسیار ضعیف‌تر هست، چون که شخص دیگه ای می‌تونه فول-هاوس باشه و به راحتی شما رو شکست بده. درسته اما مشابه به ست روی ست، این موضوع هم مسئله‌ای نیست که بخواید دائما نگرانش باشید، تنها ۰.۷۴٪  احتمال داره که شخصی با داشتن پاکت-پیر روی فلاپ فول-هاوس بشه. آسیب‌ پذیری تریپس وقتی هست که شخصی با داشتن تریپس مشابه کیکر قوی ‌تری داشته باشه، به طور مثال ست آس شوید و کیکر شما باعث باختتون بشه. تو این شرایط و با داشتن کیکر ضعیف یک استراتژی مناسب اینه که از بت و ریز استفاده کنید تا متوجه بشید تو چه شرایطی قرار دارید. اگر دست بهتری داشته باشید، احتمالا حریف تو همین مرحله فولد می‌ده و اگر دستتون ضعیف‌تر باشه احتمالا ریز یا ری-ریز می‌شید. درحالی که ریز شدن تو چنین شرایطی چندان جالب به نظر نمی‌رسه، اما مزیتش اینه که می‌تونید بدون باخت یک پات سنگین از بازی خارج بشید و  ریسک زیادی نکنید.

Chips & Cards

استراتژی ‌های زیادی در مورد این موضوع وجود دارن که اگر روی فلاپ تریپس شدید تو بیشتر مواقع اسلو-پلی کنید،‌ چون که بت شما باعث ترس بقیه میشه ولی این جمله لزوما در تمام مواقع درست و موثر نیست. درسته که فرق اصلی بین ست و تریپس تو واضح بودن اونا برای حریف هست (ست بسیار کمتر قابل تشخیص هست)،‌ اما لزوما به این معنی نیست که نمی‌تونید با اونا تهاجمی و مستقیم بازی کنید. اسلو-پلی وقتی می‌تونه موثر واقع بشه که حریف رو پیر و مخصوصا پیر رو متوسط در نظر بگیرید. به طور مثال ۷۷ روی فلاپ ۴-A-A یا KQ روی فلاپ A-A-Q). شانس زیادی وجود داره که حریف شما با چنین دست ‌هایی تهاجمی عمل کنن، چون که می‌ دونن احتمال ست بودن شما پایین هست.

البته شانس این هم هست که پیر متوسط اون  تو ترن یا ریور تبدیل به فول-هاوس بشه، اما باز هم اون فقط  ۲ اوت داره و نباید بیش از حد بهش توجه کنید. تریپس شدن روی فلاپ با داشتن کیکر قوی هم می‌تونه شرایط بسیار خوبی برای گرفتن استک حریف به وجود بیاره و اسلو-پلی می‌تونه موثر باشه، اما اگر دیدید که حریف بیش از حد تهاجمی هست شما هم مثل اون تهاجمی بازی کنید و بهش رحم نکنید!

تو شرایط دیگه معمولا توصیه می‌شه که اگرسیو باشید، ریز و ری-ریز کنید و بازی درست رو انجام بدید، مثلا اگر حریف اُورپیر (پیر بالاتر از زمین) باشه به راحتی دست خودتون رو نخواهد ریخت و شما رو باور نخواهد کرد. اگر روی فلاپ ست شدید و حریف تاپ-پیر بود هم می‌تونید اون رو به توپ ببندید. اگر احساس کردید فلاش-دراو یا استریت دراو هست هم  آل-این نزنید! بلکه سعی کنید بیشترین پول ممکن رو از اون به دست بیازید و بازی رو برای اون سخت کنید.