از زمان های بسیار قدیم  تقریباً تو هر فرهنگی در جهان نمادهای شانس و خوشبختی بوده و هست و خیلی ها هم هستن که شدیدا بهشون اعتقاد دارن و من هم تو مقاله های قبلی خیلی مفصل در موردشون نوشته بودم ولی هر وقت یه مطلب جدید میبینم دوست دارم که اونا رو هم با شما به اشتراک بگذارم و امروز که این مطلب رو تو یکی از سایت های خارجی دیدم تصمیم گرفتم که برم ترجمش کنم و برای شما بذارم تا شمام بخونید و لذت ببرید.

خیلی از این نمادهای خوش شانسی هنوز با گذشت سالیان طولانی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفتن و هنوز هم به عنوان نماد جذابیت شناخته میشن و مردم دارن ازشون استفاده میکنن و برخی از اونا به قدری مشهور هستن که شاید خود شما هم یکی از اون نمادها رو تو خونه هاتون داشته باشید. مثل شبدر چهار برگ و  نعل اسب ، پای خرگوش و بسیاری از نمادهای خوش شانسی چینی و….

در ادامه با ما همراه باشید تا ما شما رو با محبوب ترین نمادهای خوش شانسی در سراسر دنیا آشنا کنیم:

10 تا از محبوب ترین نمادهای خوش شانسی در جهان

همونطور که تو مقدمه اشاره کردیم، در طول تاریخ و فرهنگ های مختلف بسیاری از نمادهای خوش شانسی وجود دارن که ما اونا رو بر اساس میزان محبوبیت اونا می خوایم با شما به اشتراک بگذاریم:

  • شبدر چهار برگ (محبوب ترین نماد خوش شانسی در ایرلند)
  • نعل اسب (نماد خوش شانسی که معمولا تو همه جا ازش استفاده می شه)
  • پای خرگوش
  • رنگین کمان (یکی از نمادهای خوش شانسی برای پولدار شدن)
  • سکه های خوش شانسی (یکی از نمادهای معروف خوش شانسی در چین)
  • گربه شانس یا مانکی نکو (یکی از مشهورترین نمادهای خوش شانسی در ژاپن)
  • خوک های خوش شانسی (سمبل موفقیت و شانس در آلمان)
  • نمادهای جین چان یا ورغ طلایی (نمادهای خوش شانسی در چین)
  • فیل (یکی از محبوب ترین عناصر خوش شانسی در هند)
  • چشم زخم یا چشم نظر ( نماد خوش شانسی در ترکیه و ایران)

شبدر چهار برگ – نماد خوش شانس ایرلندی

یکی از معروف ترین نمادهای شانس ، سمبل شبدر چهار برگ ایرلندی هم که کلا یه مقاله جداگانه در موردش براتون نوشته بودم، ایرلندی ها معتقدن كه این گیاهان دارای قدرت عرفانی هستن كه می تونن و شر و بد شانسی رو از صاحب اون برگ محافظت کنن و همین طور معمولاً به عنوان سمبل عشق ، ایمان ، امید و شانس هم شناخته می شه ولی امروز بیشتر اون رو به عنوان نمادی از خوش شانسی می شناسن که یه جورایی نشون دهنده ی ثروت هم می تونه باشه. انواع بسیاری از شبدر که چهار برگ هستن که خیلی از مردم به اشتباه فکر می کنن که همون عنصر خوش شانسی معروف هست ولی این نوع از شبدر گونه ای خاص هست که به سادگی نمی تونید شما اونا رو پیدا کنید. این نمونه خاص گیاه، شبدر سفید هست که با نام لاتین Trifolium Repens هم شناخته می شه و پیدا کردنشم خیلی سخته و یه جورایی میشه گفت که احتمال پیدا کردن این گیاه از 1 تا 10،000 هست چون این گونه خاصش یه مدل جهش یافته نادر در ژنتیک گیاهان محسوب می شه و اگر شما موفق شدید که یکی از اونا رو پیدا کنید پس احتمالا خیلی ادم خوش شانسی هستید و از این به بعد بخت و اقبال به شما روی خواهد آورد!

نعل اسب نماد خوش شانسی

این نماد هم یکی دیگه از نمادهای خوش شانسی هست که در سراسر جهان رواج داشته و داره. از وقتی که مردم اسب های وحشی رو رام کردن و اسب های اهلی داشتن خیلی رواج پیدا کرد، مردم هم روش های مختلفی رو برای محافظت از سم اسب های خودشون به وجود آوردن که کم کم به شکل نعل هایی که این روزها برای اسب ها ساخته میشن به وجود اومد و تکامل پیدا کرد و جالبه که همین نمونه های تکامل یافته هم به عنوان نمادی از خوش شانسی هم بین مردم محبوب شد، چون عمدتاً این نعل ها  از آهن ساخته شدن و اعتقاد بر اینه که ارواح شیطانی رو از صاحب اون نعل دور خواهد کرد و  علاوه بر این آهن یکی از فلزات بسیار گرانبها به شمار میاد و تو زمان ها قدیم از اونا به جای سکه برای پرداخت مالیات یا خرید و فروش استفاده میشده.

پای خرگوش – نماد خوش شانسی در آمریکای شمالی

پای خرگوش یکی از نماد های خوش شانسی هست که بیشتر مردم آمریکای شمالی بهش اعتقاد دارن ولی خوب خیلی های دیگه در سراسر جهان هم به این نماد ایمان دارن و تو شورهایی مثل انگلستان، اسپانیا و چین بیشترین میزان استفاده از نماد دیده شده. ماهیت پای خرگوش به عنوان نماد خوش شانسی از سلتی ها سرچشمه گرفته که اونا عقیده داشند که خرگوش ها که در زیر زمین زندگی می کنن می تونن روح اونا می تونه با انسان ها صحبت می کنن ولی خوب این روزها دیگه از پای واقعی خرگوش به عنوان نمادی از خوش شانسی استفاده نمیشه چون بنیادهای حمایت از حیوانات شدیدا این کار رو نقض کرده و شما می تونید به راحتی تو هر فروشگاهی تهیه کنید و استفاده کنید.

رنگین کمان – نشانه جالب خوشبختی

معمولا رنگین کمان بعد از بارش باران و بلافاصله وقتی خورشید در میاد تو اسمون به وجود یاد و به مرور زمان مردم اونو به عنوان نمادی از چیزهای مختلفی از جمله صلح و خوش شانسی و خوشبخت دونستن که محبوب ترین اون اینه که هر کسی بلافاصله بعد از بارش بارون بتونه رنگین کمان رو ببنه نشون دهنده ثروت برای اون شخص هست و  طبق افسانه اگر کسی بتونه به انتهای رنگین کمان برسه و اونجا یه چاله ای بکنه می تونه به یه گنج طلا و سایر ثروت های غیرقابل تصور برسه ولی خوب فکر نکنم که این روزا کسی باشه که به این افسانه اعتقاد داشته باشه ولی خوب یه باوری بوده که از قدیم الایام وجود داشته و حس کردم که بد نیست شما هم این رو بدونید!

سکه های خوش شانسی- نماد برتر خوش شانسی در چینی

آیا این رو می دونستید که اگر سکه ای  روی زمین پیدا کردید باید حتما اون رو بردارید چون تو طول اون روز برای شما خوش شانسی میاره؟ خوب شاید این تو فرهنگ ما خیلی رواج نداشته باشه ولی خوب این عقیده تو خیلی از فرهنگ ها از جمله بین چینی ها وجود داره، جایی که به مناسبت سال نو سکه های I-Ching رو به عنوان هدیه به همدیگه می دن تا به هم دیگه ثروت و شانس رو هدیه بدن و حتی برخی از مردم تو کشور چین از این سکه ها به عنوان یه سری وسایل تزئینی و آویز تو خونه هاشون استفاده می کنن که هم براشون خوش شانسی بیاره و هم از چشم بد به دور باشن!

گربه شانس یا مانکی نکو (یکی از مشهورترین نمادهای خوش شانسی در ژاپن)

این هم یکی دیگه از نمادهای شانس تو کشور ژاپن هست که این روزها تو خیلی از کشورهای دنیا از اون به عنوان نمادی از خوش شانسی تو خونه هاشون ازش استفاده می کنن، تو زبان ژاپنی “نكو” به معنای گربه و “maneki” به معنای گزیدن هست. جذابیت تصویری این گربه اینه که پشت و روش عین هم هست و باید پنجه چپ گربه به سمت بالا و اون یکی پایین باشه. طبق باورهای قدیمی اگر پنجه چپ گربه به سمت بالا باشه و اگر از این مجسمه تو محل کار استفاده بشه، اونجا میتونه مشتری های زیادی رو داشته باشه و از این رو صاحب اون مغازه تجارت خوبی رو خواهد داشت و شما اگر به ژاپن رفته باشید مغازه های زیادی رو می تونید ببینید که از این نماد استفاده کردن ولی اگر از این نماد تو خونه استفاده بشه ساکنان اون خونه به پول و ثروت زیادی خواهند رسید. این گربه های شانس تو رنگ ها و سایز های مختلفی دیده میشه ولی گربه سفید نشانگر خوشبختی هست، رنگ سیاه برای محافظت و رنگ سبز برای سلامتی استفاده میشه و اعتقاد بر این هست که اگر شما هر سه رنگ رو داشته باشید به یه موفقیت خیلی خوب خواهید رسید.

خوک های خوش شانسی (سمبل موفقیت و شانس در آلمان)

“Glücksbringer” کلمه آلمانی برای جذابیت و خوش شانسی هست ، از جمله نمادهای متداول خوش شانسی تو آلمان همون شبدر چهاذبرگ هست که مفصل راجبش نوشته بودم و یا نعل اسب هست که از قدیم الایام به عنوان نماد خوش شانسی شناخته میشده.

“Schwein” معادل آلمانی خوک هست که اگر تو حالت عادی به کسی این حرف رو بزنید به عنوان یک فحش و یه کلمه بعد به حساب میاد و اگر به جای اون کلمه بگید “Glücksschwein” اصلا کلمه بدی نیست و اتفاقا معنی مثبتی هم میده!

خوب چی شد که تو آلمان به این نتیجه رسیدن که خوک خوش شانسی میاره؟ کلا چند منبع اولیه وجود داره. اول اینکه در بین قومیان آلمانی اروپای مرکزی و جنوب اسکاندیناوی اهمیت حیوان ها در اساطیر به تصویر کشیده شده. فریر خدای نورسانی صلح ، باران ، خورشید و شاید مهمتر از همه باروری بود. در یک داستان ، دو برادر کوتوله در کوره ای رفتن تا از پوست خوک و سیم طلایی هدیه ویژه ای برای یک آدم خاص تهیه کنند. به اونا گلولین بورسی (به معنی “برس طلایی”) ، یک گراز جادویی ، برای کشیدن ارابه داده شد. گولین بورسی می توانست سریعتر از یک اسب بر فراز زمین یا دریا  بدوه و اون یک مورچه داشت که در تاریکی می درخشید. خواهر فریر ، الهه عشق ، زیبایی ، باروری ، طلا ، جادوگری و مرگ ، گراز حیوان خانگی خودش هیلدیسوینی رو در کنار خود نگه داشت. به دلیل محبوبیت این تصاویر، گراز وحشی به عنوان یک حیوان مقدس ، نمادی از شجاعت ، قدرت و باروری شناخته شد و با کمی تحقیق متوجه می شید که تعداد زیادی علامت شانس در ابتدا به عنوان نماد باروری ظاهر می شدن. قبل از پیشرفت های تکنولوژیکی و پزشکی اولویت اصلی جامعه زنده موندن و زنده نگه داشتن خانواده بود. این به معنا که دعا کردن یا عبادت زیاد برای سلامتی فرزندان بود.

تو فرهنگ یونانی، رومی و بعد از اون، ریشه های عملی تر از اعتقادات اساطیری وجود داشته. به خصوص در قرون وسطی ، خوک ها نشانه ثروت بودن. این امر برای یک جامعه ای که کارشون کشاورزی هست منطقی هست – اگر کسی قادر به خریدن و پرورش خوک بود یعنی که اونا وضعیت مالی خوبی داشتن و زندگی راحت تری رو داشتن. کلا داشتن خوک ها نشانه ای از امتیاز و رفاه یک خانواده به حساب میومد. در حقیقت تو اون دوره زمانی جایزه مسابقات بزرگ خوک بود و پرورش خوک نشانه امنیت و ثروت محسوب می شد.

در آلمانی ، “شانس داشتن” به معنای واقعی کلمه به عنوان “Glück haben” ترجمه شده ، اما امروز شما می تونید کلمه خوک رو با شانس جایگزین کنید و به جای اون “Schwein haben” بگید (“داشتن خوک”). “Schwein gehabt” جمله ای رایج هست که به معنی “تو اونجا شما خوش شانس هستید!” جذابیت های خوک رو میشه تو اشکال مختلفی از زیور آلات کریسمس ، مجسمه های مینا ، اسباب بازی های پلاستیکی و محبوب ترین  اونا یعنی قلک هایی شبیه خوک مشاهده کنید.

نمادهای جین چان یا وزغ طلایی (نمادهای خوش شانسی در چین)

این نماد یکی از لوازم تزئینی مشهور فرانسوی هست که معمولاً به رنگ طلایی دیده می شه و تو کشور چین هم خیلی طرفدار داره چون یه جورایی سمبل خوش شانسی و موفقیت هست و معتقدن که وقتی کسی با این نماد مواجه می شه که ماه کامل شده باشه باعث میشه که خبرهای بد و شوم از ما دور خواهد شد.

در کل اونا معتقدن که این نماد داستان روباهی بوده که از یک خانم زیبا می خواد تا زندگی اش رو تغییر بده و  اون خانم بهش کمک می کنه تا بتونه به به خدا تبدیل بشه و تو این اتفاق این خانم جین چان رو به همراه خودش داشته و به همین دلیل تونسته تو کمک کردن به روباه موفق بشه.

در کل این یک نماد خوش شانسی و جذابیت  تو علم فنگ شویی هم هست که به عنوان سمبل موفقیت هم در نظر گرفته می شه. جین چان یا به اصطلاح “وزغ طلایی” یکی از محبوب ترین سمبل های خوش شانسی در چین هست و همون طور که اشاره کردیم افسانه های زیادی هم در موردش وجود داره.

فیل (یکی از محبوب ترین عناصر خوش شانسی در هند)

در فرهنگ هندی و تایلندی ، فیل نمادی عالی برای قدرت ، قدرت ، شانس ، ثروت ، ثبات و خرد هست به نوبه ی خودش تو کشور هند این حیوان به عنوان حیوانی مقدس هم قلمداد می شه. اعتقاد به این هست که اگر یک فیل تو جنگل روبروی شما بیاد این نشون دهنده خوشبختی برای شماست و بسیاری از مشاغل در آسیا برای خوش شانسی از یه مجسمه فیل تو ورودی هاشون دارن. منشأ این اعتقاد رو می شه به هندوئیسم بازگرداند. تو فرهنگ هند، فیل به عنوان حیوانی مقدس شناخته می شه وهمیشه باید با احترام باهاش رفتار کرد.

مجسمه های فیل تو هر شکل و اندازه ای رو میشه تو خونه قرار داد و فیلی که شما به عنوان نماد خوش شانسی برای خونتون می خواین تهیه کنید باید جوری باشه که خرطومش رو به بالا باشه و همین واستون خوش شانسی رو به ارمغان بیاره و شما رو از چشم بد به دور خواهد کرد.

چشم زخم یا چشم نظر ( نماد خوش شانسی در ترکیه و ایران)

چشم‌زخم یا چشم حسد از نگاه حسودانه به یک چیز یا به انسان که خیلی ها بهش اعتقاد دارن سرچشمه گرفته و تو خیلی از فرهنگ های کشورهای دیگه از جمله در خاورمیانه هم به چشم می‌خوره. بر اساس این باور ها چشم‌زخم باعث بدشانسی یا یه رخداد خیلی بد می‌شه و نمادش هم به شکل چشمی اشک مانند و شبیه به قطره آب هست. تو زبان فارسی هم که بهش چشم زخم میگن و تو زبان عربی نظر و در زبان یونانی το μάτι و به اسپانیاییmal de ojo، و در زبان ایتالیایی malocchio و در آخر هاوایی به آن stink eye گفته می‌شه.

تو فرهنگ ‌های مختلف برای گریز از چشم حسد راهکار های مختلفی ارائه می‌شه. تو کتاب های باستانی هم از اون بسیار صحبت شده و  مخصوصاً تو ایران باستان و خاورمیانه و قاره آسیا و تو بسیاری از اقوام مختلف طلسم ‌هایی برای دوری از چشم حسد درست می‌کنن و از نمادش که به صورت یک تکه شیشه ای که تو وسطش یه چیزی شبیه چشم هست  تو سر در خونه ها و یا در محل کار استفاده میشه و خیلی ها اونو به هم هدیه میدن.

چشم زخم رو میشه این جوری تفسیر کنیم که یه آدم چشم شور می‌تونه عامل بدشانسی یا صدمه زدن به دیگران دونست. حالا اگر شما حس می کنید که موقعی که می خواین شرط بندی کنید و حس می کنید که ادم های تنگ نظر می تونن شما رو با چشم شورشون چشم بزنن همراه داشتن یه چشم نظر با خودتون می تونه به شما کمک کنه که از نگاه های تنگ نظر به دور باشید و با خودتون شانس رو داشته باشید.

نمادهای خوش شانسی تو کشورها و فرهنگ های مختلف

تو این بخش ما می خوایم یه لیست دیگه از نمادهای مختلف خوش شانسی تو کشورهای دیگه و اینکه هر کدوم از چه فرهنگی سرچشمه می گیرن رو به شما معرفی کنیم که ممکنه بعضی از اونا رو خودتون بشناسید یا برای اولین بار باشه که اسمشون رو می شنوید:

  • مجسمه بودا – سمبل خوش شانسی تایلندی و هندی که نشون دهنده شانس و پیشرفت های عمومی هست.
  • Maneki Neko – یکی از محبوب ترین نمادهای خوش شانسی در ژاپن که نمایانگر سلامتی ، ثروت ، شانس ، خوشبختی و … هست.
  • مانو فیگا – نمادی از شانس، باروری، سلامت و داشتن اوقات خوب هست که در پرو ، برزیل و ایتالیا استفاده میشه.
  • بلوط – نمادی از خوشبختی ، تولد دوباره و قدرت هست.
  • Dreamcatcher – نماد موفقیت و جذابیت بومی آمریکایی های بومی هست که انرژی بد رو دفع و انرژی های منفی رو دور میکنه.
  • Scarab Charm – نماد جذابیت و شانس در مصر که نشان دهنده طلوع آفتاب ، تولد دوباره و برداشت خوب محصول هست.
  • شماره خوش شانسی 8 – به عنوان نماد خوش شانس در چین  که به زبان چینی، عدد 8 شبیه کلمه جمع آوری ثروت هست.
  • شماره خوش شانسی 7 – شماره 7 با قدرت عرفانی که داره به عنوان یک عدد خوش شانسی محسوب می شه که ریشه اون از یونان باستان بوده.

بت ناب