قبل از این که این مورد رو تو بازی پوکر رو شروع کنیم ما باید چند نکته اساسی در مورد این بازی رو بهتون بگیم که به شناخت عمومی شما تو بازی کمک کنه و شما به ‌طور مشخص باید فرق بین انواع پوکر مثل No-limit با Fixed-limit یا بازی کش با تورنمنت رو بشناسید.

انواع بازی‌ های پوکر

انواع زیادی از بازی ‌های پوکر وجود داره که شبیه هم به ‌نظر می‌رسن اما تو استراتژی و قلق‌گیری با هم تفاوت دارن. برای مثال تو فیلم ‌های قدیمی گانگستری، بازیکنان ۵-card draw  یا ۷-card stud  بازی می‌کردن اما امروزه کسایی  هستند که اوماهای hi-lo بازی می‌کنن که قوانین متفاوتی داره.

تمام این ها رو کلا بذارید کنار! چون عمومی ‌ترین مدل پوکر با اختلاف زیادی، تگزاس هلدم No-limit هست که گاهی به ‌طور خلاصه از اون به ‌عنوان NLHE  نام برده می‌شه، به‌ طور مشخص تو این بازی هر بازیکن دو کارت می‌گیره و می‌تونه روی تمام پول خودش تو هر زمان شرط ببنده.

تمام قوانین و سیستم بازی در طول این دوره توضیح داده می‌شه اما در نظر داشته باشید که تقریباً هر زمانی که راجع به پوکر حرف می‌زنیم منظور ما تگزاس هلدم نوـ‌لیمیت هست مگر این که چیز دیگه ای رو بخوایم در موردش توضیح بدیم. این نوع پوکر سریع ‌ترین نوع پوکر برای یادگیری و عمومی‌ ترین نوعش هست.

به‌طور خلاصه اگر دو کارت مخفی جلوی یک بازیکن می‌بینید اون در حال بازی تگزاس هلدم هست!

No Limit  یا  Fixed Limit

تو بعضی از بازی ‌ها که به عنوان فیکس‌ـ‌لیمیت یا پات‌ـ ‌لیمیت شناخته میشن بازیکنان تنها می‌توانه مبلغ مشخصی رو با توجه به نوع و مرحله‌ی بازی شرط‌بندی کنن اما نوـ ‌لیمیت به این معنی هست که هر چقدر پول در مقابل شما باشه این اجازه رو دارید که هر زمان که بخواید روی همه‌ی اونا  شرط ‌بندی کنید.

بسیار مهم هست که بدونید که شما اجازه ندارید بیشتر از اونچه که در مقابلتون دارید رو شرط‌بندی کنید. وقتی در حال بازی کردن یک دست هستید نمی‌تونید به چیپ جلوی خود چیپی اضافه کنید ولی اگر روی میز چیپی دارید هر زمان که بخواید می‌تونید روی تمام اونا شرط‌ بندی کنید.

به دلیل این آزادی تو شرط‌ بندی، بازی ‌های نوـ ‌لیمیت بسیار پر فراز و نشیب هست چون بازیکن می‌تونه در طول یک دست همه‌ ی پول خودش رو ببازه یا اون رو دو برابر و یا حتی بیشتر کنه. تو مقاله های بعدی با مفهوم ‌های مهم و حیاتی از مدیریت سرمایه مواجه می‌شیم که به شما این اطمینان رو می‌ده که ورشکسته نخواهید شد اما تا این جا به‌خاطر داشته باشید که بازی نوـ‌لیمیت به این معنی هست که همه‌ ی پول شما در همه‌ ی لحظات تو بازی هست پس باید مراقب باشید که از بازی ‌های ارزان شروع به یادگیری کنید.

بازی تورنمنت در مقابل بازی کش

حتی تو این مرحله‌ی ابتدایی بهتر هست فرق بازی تورنمنت و کش رو بدونید. بازی کش با چیپ‌هایی هست که ارزش واقعی پول دارن. بازیکنان هم هر لحظه که دلشون بخواد می‌تونه وارد بازی یا از اون خارج بشن. مشخصاً بازی کش زمان نداره و بازیکنان به‌صورت مرتب در طول بازی عوض می‌شن.

بازی کش دور یک میز انجام می‌شه. شما تو این بازی در مقابل بازیکنای کنار دستتون بازی می‌کنید و اگر اونا رو دوست ندارید می‌تونید بلند شید و  و میز دیگه ای رو  پیدا کنید.

خوبه که بدانید که معمولاً هیچ پول نقدی روی میز پوکر نیست و تمام بازی با چیپ انجام می‌شه. تو بازی آنلاین هم میزان چیپ شما تو صفحه نشون داده می‌شه ، از طرف دیگه  تورنمنت با قوانین محدود و ساختار از پیش تعیین شده و ورودی مشخص انجام می‌شه. هر تعداد بازیکن می‌تونن وارد بازی بشن و به ‌صورت تصادفی روی میزهای متفاوت قرار بگیرن و بازی کنن. یک تورنمنت زمانی برای یک بازیکن کامل می‌شه که کل چیپش رو ببازه و یا چیپ ‌های تمام افراد حاضر در تورنمنت رو ببره.

تو شروع بازی تورنمنت، همه‌ی بازیکنان مبلغ ورودی رو برای گرفتن چیپ بازی پرداخت می‌کنن. میزان ورودی برای همه یکسان هست و همه‌ِ بازیکنان به یک میزان چیپ می‌گیرن. از اون  لحظه به بعد، این چیپ ‌ها تنها وجه رایج بازی هستن و چیپ تورنومنت از لحظه شروع بازی دیگه ارزش نقدی نداره.

برنده  تورنمنت هم کسی هست که هرگز تمام چیپ‌ هاش رو نباخته و به ‌مرور چیپ‌ های بقیه رو برده و بزرگترین قسمت جایزه که مبلغ توافق شده برای نفر اول هست رو می‌گیره. نفر دوم هم مقدار توافق شده برای نفر دوم که کمتر از نفر اول هست و همچنین نفر سوم کمتر از اون و همین‌طور تا آخر…

بازی های تورنمنت یک قالب توافق‌شده دارن که فاکتور مهمش تو میزان ورودی بازی هست. تورنمنت پنج‌هزار تومانی ممکن هست همون ساختار تورنمنت یک ‌میلیون تومانی رو داشته باشه؛ برای مثال تمام بازیکنان برای ورود ممکن هست ۳۰۰۰ چیپ به ‌عنوان سرمایه‌ی اولیه خود بگیرن. بازی هم تو میزهای مختلف مثل هم در جریان هست که روند متفاوتی نسبت به بازی کش داره، جایی که هیچ زمانی برای پایان و هم ‌چنین مبلغ توافق ‌شده‌ای از قبل وجود نداره.

تو بازی کش بازیکنان می‌تونن بعد از باختن تمام چیپ‌هاشون مجدداً چیپ بخرن و به بازی برگردن اما فقط تو بعضی تورنمنت ‌ها می‌تونن پولشون رو از دست بدن و دوباره چیپ بخرن.

بت ناب