خواندن مقالات مربوط به برنده مسابقات بزرگ و بردن پات های بزرگ سرگرم کننده است اما هیچ چیزی جذاب تر از داستان رسوایی های بزرگ نیست. در وبلاگ ها و مقالات و نوشته های مختلف در مورد رسوایی های جذاب پوکر بسیار گفته شده است و جمعه سیاه یکی از مهم ترین آنهاست. 

این اتفاق بزرگترین رسوایی است که جامعه پوکر با آن روبرو شده است و باعث شد بازیکنان زیادی در سراسر جهان تحت تاثیر آن قرار بگیرند. حتی عواقب آن به حدی بود که در توسعه بازی ها نقش بسیار موثری داشت. 

حتی شما هم اگر در اولین دست خود این را تجربه نکرده باشید، احتمالا در مورد آن شنیده اید. 

در 11 آوریل 2011، وزارت دادگستری ایالات متحده در مورد 3 سایت که بزرگترین سایت های پوکر  بودند اتهاماتی را افشا کرد:

  • PokerStars، Absolute Poker
  • Ultimate Bet
  • Full Tilt

وزارت دادگستری این وبسایت ها را به نقض UIGEA متهم کرد و بعد از آن دامنه سایت ها را در اختیار گرفت و بعد از این اتفاق کل دنیای پوکر در شوک فرو رفت.

در پی این اتفاق پول بازیکنان قطع شد و هفته‌های بعد از آن و ماه‌های بعد، برای بازیکنان حرفه ای پوکر یک دوره بسیار سخت بود چون سرمایه آنها در یکی از این وبسایت ها قرار داشت.

آینده بازیکنان تاریک به نظر می رسید چون پول آنها مورد سرقت قرار گرفته بود و دسترسی به بازی ها نیز امکان پذیر نبود. 

همانطور که مشخص شد PokerStars اولین و تنها اتاقی بود که واقعاً از این آسیب ها در امان ماند. البته پس از مدتی بقیه بازیکنان جهان هم توانستند به سایت و سرمایه خود دسترسی پیدا کنند و کارها مثل اول پیش برود. 

با این حال، بازیکنان ایالات متحده باید برای پس گرفتن پول خود مدت زیادی را صبر می کردند، اما PokerStars در نهایت همه اینها را کامل کرد.

برند Full Tilt زمانی که توسط برخی از بزرگترین نام های این صنعت حمایت شد، باز هم تصور شد در پایان راه است. دلیل آن هم این بود که این اتاق هیچ پولی برای بازپرداخت به بازیکنان نداشت. 

وزارت دادگستری در تحقیقات خود متوجه شد که این سایت نوعی طرح پونزی را اجرا میکند و این طرح به همراه جمعه سیاه متوقف شد. 

راس همیلتون، کریس فرگوسن، و هوارد لدرر، افراد کلیدی پشت این عملیات بودند که قبلا به عنوان عضوهای محترمی در جامعه به شمار می رفتند و بعد از این اتفاقات تبدیل به نمادهایی شدند که بیانگر همه چیزهای اشتباه در پوکر آنلاین بود. 

اگرچه در نهایت و بعد از اینکه پوکراستارز برند Full Tilt را به  طور کامل خرید، سرمایه همه بازیکنان بازگشت داده شد، اما بازهم جامعه پوکر هیچ وقت نتوانست رهبرها و مدیرهای Full Tilt را به خاطر کارهایشان ببخشد.

پوکر مطلق، یک شکست کامل بود.

هنوز هم آسیب های جمعه سیاه از بین نرفته بود و بازیکنان منتظر بودند سرمایه آنها بازگشت داده شود که این انتظارها هم بی فایده بود. در آخر در سال 2017، فرآیند بازپرداخت به کمک پول هایی که از صندوق بازپرداخت Full Tilt باقی مانده بود، آغاز شد. 

بازیکنانی که خوش شانس بودند بخش های از پول خود را دریافت کردند اما روند بازپرداخت آنقدر کند بود که به نظر میرسید بسیاری از آسیب دیده ها هیچ وقت قرار نبود به سرمایه هایشان برسند. 

تا به امروز، هنوز هم بلک فرایدی به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین رسوایی پوکر در تمام دوران به شمار میرود. در کنار آسیب های مالی، این اتفاق باعث شد ایالات متحده از سایر بازیکنان جهان حذف شود و سه مورد از بزرگترین اتاق های پوکر جهان تحت فشار قرار گرفتند. 

این اتفاق توانست چشم اندازهای پوکر آنلاین را برای همیشه تغییر دهد و باعث شد از آن زمان به بعد پیشرفت چشمگیری را تجربه نکند. با وجود اینکه برخی از ایالت هایی که در ایالات متحده هستند، پوکر آنلاین را قانونی کرده اند اما بازیکنان ایالتی نمی توانند با هیچ بازیکن دیگری خارج از مرزهای ایالات متحده بازی کنند و این کار از نظر قانونی مجاز نیست. 

درست است که در ایالات متحده اتاق های کوچک تری وجود دارند، اما این اتاق ها چه از نظر اندازه و چه از نظر اهمیت هیچ وقت نمیتوانند با PokerStars و چیزی که قبلا از Full Tilt Poker وجود داشت مقایسه شوند.