قبل از اینکه در مورد این مطلب بیشتر براتون بگم، باید یه چیزی رو بدونید و اونم اینه که مغز ما تا زمان مرگمون  به تغییر و تطابق با شیوه زندگی ما ادامه می ده و این سازگاری یا ترمیم پذیری عصبی به مغز ما اجازه می ده تا سلول های عصبی جدیدی تولید و با هم ادغام کنن. روند ایجاد نورون ها و تکثیر سلولی یا نوروژنز نامیده می شه و این اغلب وقتی اتفاق می افته که درگیر فعالیت هایی باشید که باعث خوشحالی ما می شن. بازی پوکر یکی از همین موضعات هست ولی  اما وقتی شما ورزش می کنید و غذاهای سالم می خورید و یا وقتی که با مردم معاشرت می کنید و چیزهای جدید یاد می گیرید و یا مدیتیشن می کنید در بالاترین حد خود قرار می گیرید. بیشتر این فعالیت های ذکر شده همون کاری هست که بیشتر ژاپنی ها انجام می دن.

چطوری با استفاده از روش زندگی ژاپنی ، قدرت مغز پوکر بازی کردنمون رو افزایش بدیم؟

اولین چیز با تغذیه شما شروع میشه. ژاپن یکی از کشو هایی هست که  بهترین سرآشپزهای  جهان رو داره و  تقریباً تمام مواد غذایی اونا از تازه ترین مواد اولیه و سبزیجات تهیه شده و از جمله رژیم های معروف ژاپنی رژیم Okinawa هست که همین رژیم غذایی باعث شده تا تعداد قابل توجهی از شهروندان این کشور زندگی طولانی تری رو تجربه کنن و اغلب اونا بیش از صد سال زندگی می کنن. رژیم سنتی اوکیناوا تنها مقدار کمی  برنج داره ، اما دارای مقادیر زیادی از سیب زمینی شیرین اوکیناوا هست که حاوی یک مایع بنفش رنگی هست رو داراست.

اون چیزی که در مورد رژیم غذایی ژاپنی قابل توجه هست ، رعایت اعتدال هست. Keizan Jokin ، استاد ذن از اوایل دهه 1300 ، به دانش آموزان خودش یاد می داد که بیشتر از دو سوم ظرفیت معده خودشون غذا نخورن ولی یه استاد دیگه به نام  هارا هاچی بو به دانش آموزانش میگفت که تا وقتی که 80 درصد سیر شدن، غذا بخورن. محدود کردن رژیم  غذایی منجر به افزایش طول عمر می شه و همچنین به دلیل بهبود نوروژنزها باعث کاهش افت شناختی هم می شن.

سالم ترین غذاها از نظر ژاپنی ها

سوشی

سوشی یک غذای مغز به حساب میاد که این روزها بسیار شناخته شده و ماهی های خام موجود در سوشی مانند ماهی تن و ماهی سالمون  دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که از مدت ها قبل به عنوان یک ماده نوروژنتیک قوی معروف شده و همین طور جلبک دریایی استفاده شده در رولت های سوشی نیز برای افزایش قدرت مغز بسیار عالی عمل میکنن و همین طور جلبک دریایی هم دارای کلروفیل سالم هست که به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی عمل می کنه و به از بین بردن مواد زائد خون کمک می کنه و کلروفیل همچنین تشکیل GLP-1 (پپتید مشابه گلوکاگون) رو تقویت می کنه که بسیار به نوروژنز های ما کمک می کنه.

وازابی موجود در سوشی هم حاوی روغن خردل  هست که با جلوگیری از تبدیل سلولهای سالم به سلولهای سرطانی، از سرطان جلوگیری می کنه.

بنابراین با خوردن سوشی این غذای  لاکچری و خوشمزه می تونید قدرت مغزتون رو تو بازی پوکر بیشتر کنید.

چای سبز

تمام سوشی ها با یک نوشیدنی گرم به بهترین شکل ممکن کامل می شن. تو ژاپن ، چای سبز یک نوشیدنی صددرصد ضروری هست. چای سبز ماچا هم نسبت به چای سبز معمولی 10 برابر بیشتر خاصیت داره و این برگ ها از برگهای تازه جوانه زده ی چای ساخته شده و اونا رو پودر می کنن تا یک چای خوب تهیه کنن. چای سبز ماچا به راهبان کمک می کنه که بتوانن مدت زمان بیشتری رو برای مدیتیشن بیدار بمونن و همچنین دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هست ، که تا 20 برابر از انار و زغال اخته بیشتر هست و همچنین دارای L-theanine هست که برای تقویت حافظه و ترویج نوروژنز بسیار مهم و ضروری به حساب میاد.

بازیکنان پوکری که می خوان در طول مسابقات بیشتر بیدار بمونن، میتونن با خوردن  یک چای سبز ماچا از این امکان بهره مند بشن و گذشته از بیدار موندن، اونا می تونن حافظه خودشون رو افزایش بدن و این چیزی هست که برای بازیکنانی که می خوان همه رقیبان رو به کنار بزنن بسیار مهم و ضروری هست.

مدیتیشن

مدیتیشن فواید زیادی برای مغز داره و مدیتیشن مزایای شناختی بسیاری  داره که بازیکنان پوکر می تونن ازش سود ببرن. بازی پوکرفقط به شانس نیست. بازیکنان باید مهارت های ذهنی سریعی داشته باشن تا به اونا تو استراتژی بهتر کمک کنه و مراقبه از طریق مدیتیشن ذهن به اونا این کمک رو می کنه. این مراقبه بهشون یاد می ده که فقط روی اونچه که لازم هست از جمله برقراری ارتباطات سودآور در طول یک بازی پوکر، تمرکز کنن.

اگر خیلی وقته که  به مدیتیشن طولانی مدت مشغول هستید، ماده خاکستری شما در مغز شما افزایش پیدا کرده و این برای شما خیلی مفیده و این افزایش مستقیماً بر هیپوکامپ تأثیر می گذاره، که استرس شما رو کنرل میکنه و اگر شما بتونید استرس خودتون رو تو مسابقات پوکر مدیریت کنید، به احتمال زیاد در حین بازی تصمیم گیری هوشمندانه تری خواهید گرفت.

یک فعالیت مادام العمر

مردم ژاپن به ازخودگذشتگی خیلی زیاد در زمینه کاری خودشون شناخته شده هستن. بسیاری از افراد محلی، زندگی خودشون رو وقف مشارکت در یک فعالیت مادام العمر می کنن. تحقیقات نشون داده که افرادی که تو طول زندگی خودشون فعال بودنن، کمتر در معرض آلزایمر قرار گرفتن و بنابراین اگر شما می خواید پوکر رو به صورت رقابتی بازی کنید، حتی اگر تو سالهای طلایی خود هستید باید خیلی فعال باشید. انجام تمرینات منظم به شما کمک می کنه تا سالم تر بمونید. به عنوان مثال ، می تونید یک ساعت یا 30 دقیقه قبل از بازی پوکر خودتون قدم بزنید. این امر مغز شما رو تحریک کرده و به شما کمک می کنه تا بیشتر فعال باشید.

آیا دقت کردید  که ژاپن چطوری نیروی کاری به این پیری داره اما هزینه مراقبت های بهداشتی کم تری دارن؟ اینم فقط به این خاطر هست که بیشتر ژاپنی ها پیر، سالم و سلامت هستن و  سالمندان ژاپنی با وجود سن بالا، به طور جدی مشغول فعالیت هستن و اگر نمی دونستید ، ژاپن دارای بالاترین تعداد سالمندان شاغل در جهان رو داره.

خوشحال و خرسند ماندن

ژاپنی ها افراد سرسخت و منحصر به فردی هستن. ذن بودیسم به گامان یاد داده که ” تحمل چیزهای غیرقابل تحمل فقط با صبر و تحمل کردن به دست میاد ” . این به مرد  می آموزه که هنگام مواجهه با مشکلات در دوران پر تنش و پراسترس فقط با صبر کردن میتونن از زندگی خودشون خوشحال و راضی باشن و همچنین نکته ی دیگه ای که به مردمش یاد میده اینه که خودکنترلی و نظم و انضباط هم یکی دیگه از عوامل موفقیت اونا به حساب میاد.

بازیکنان پوکر می تونن از این آموزش ها کمک بگیرن مثلا وقتی دست بدی دارن می تونن با فکر کردن به این که این موقعیت موقتی هست و این که همیشه چیز بهتری از ای هم برای اون وجود داره و باید تحمل کنه و در اون صورت هست که حتما پیروز میشن.

داشتن سبک زندگی  سالم مانند ژاپنی ها ممکنه برای بعضی از شماها سخت باشه و بعضی ها هم در حال حاضر سعی می کنن که این اصول رو تمرین کنند. بازیکنای پوکر می تونن نه تنها در طول بازی بلکه در سبک زندگی خودشون از این تمرینات کمک کنن و  زندگی کردن به سبک  ژاپنی ممکنه برای همه مناسب نباشه و ممکنه بعضی از مردم خوردن غذاهای دریایی خام رو دوست نداشته باشن یا دوست نداشته باشن چای سبز مصرف کنن لی خوب مشکلی نیست. نکته مهم اینه  که اونا فقط از سبک زندگی خودشون خوشحال و راضی باشن!