روش‌های زیادی برای بازی پوکر وجود داره و بازیکنای متفاوت تو موقعیت ‌های خاص و با توجه به رقباشون بازی خودشون رو تغییر می‌دن اما اصل اساسی تو پوکر همین Tight Aggressive  هست. بازی tight به این معنی هست که با دست‌ های قوی بازی کنید و دست‌های ضعیف رو  fold کنید.  Aggressiveهم این معنا ست که بازیکن بیشتر bet   یا raise  و به‌ندرت کال کنه. بازیکنی که از این روش استفاده می‌کنه منتظر موقعیت‌ های سودآور می‌ مونه و به ‌طور مداوم ازش  بهره می‌بره، یادتون باشه که همیشه تو پوکر موقعیت ‌هایی به ‌وجود میاد که از قوانین اصلی خارج می شید  اما بهتره که اول  اصول ابتدایی رو یاد بگیرید و از اونا شروع کنید.

 همیشه Tight  بازی کنید

۱۶۹ دست برای شروع بازی تو پوکر تگزاس هلدم وجود داره اما سود بیشتر تنها با تعداد محدودی از اون 169 دست به‌دست میاد. بعضی مواقع شما دست‌ های عالی دارید، مثل پاکت آس، ولی بیشتر مواقع دست‌ های ضعیف مثل  ۵ و۱۰ هم ‌خال یا دست ‌های افتضاح مثل ۲و۷ غیرهم‌ خال دارید. اگر شما تو شروع دستی ضعیف و رقیبتون دستی قوی داشته باشه اون موقع از همون ابتدای کار در حال ضرر کردن هستید.

حتی بازیکنان حرفه ‌ای پوکر هم نمی ‌تونن با این دست‌ های ضعیف بازی سودآوری بکنن پس اگر دست قوی ندارید قبل از فلاپ اون رو fold کنید.

این نوع بازی کردن رو tight می گن بهش، یعنی بسیار گزیده بازی می‌کنید و تنها با دست ‌هایی که بازی با اونا ممکن هست سودآور باشه وارد بازی می ‌شید. به ‌طور متوسط تو یه میز ۹ نفره شما باید با ۱۵ تا ۲۰ درصد دست‌ هایی که دارید تو بازی شرکت کنید. یعنی از هر ۵ دست ۴ دست رو قبل از فلاپ میندازید. بعضی بازیکنان به این پیشنهاد توجه نمی‌کنن و تقریباً با همه‌ی دست‌هایی که دارن بازی می‌کنن که به ایم مدل بازی loose می گن.

Aggressive باقی بمونید

تهاجمی بودن تو پوکر خیلی خوب هست و تو  این نوع بازی شما مدام با دست‌ هایی که قصد دارید باهاشون بازی کنید bet و raise می‌کنید و به ‌ندرت پیش میاد که کال کنید. تقریباً تمام بازیکنان حرفه‌ای پوکر aggressive بازی می‌کنن و خیلی مهمه که وقتی دست خوب دارید به طور مداوم bet کنید تا بیشترین مقدار پول رو وارد پات کنید. شما می‌خواید که رقیبتون کال کنه و اگر دستی بهتر از اون دارید،  هم‌چنین اگر همه‌ی بازیکنان fold کنن به سود شماست چون پات رو می‌برید بدون این که مجبور باشید دست خودتون رو نشون بدید. این تو شرایطی پیش میاد که به‌ طور مرتب bet یا raise کنید.

اگر passive نقطه‌ی مقابل aggressive بازی کنید پات شما کوچیک باقی می‌مونه و به رقیب تون فضا می‌دید که دست خودتون رو بهتر کنید،  اونا می‌تونن چک بدن تا کارت ‌های بعدی رو ببینن و یا دست رو به جایی بکشونن که مجبور بشن دست خودشون رو، رو کنن.

مثلا:

شما بازیکن ۵ تو عکس هستید که A , K دارید و رقیب شما  (بازیکن ۷)   10 و  J داره.

فلاپ K و 9 , 2 هست و ۱۰ دلار هم تو پات هست.

شما دست خوبی دارید که بالاترین pair روی زمین هست اما اگر Queen روی زمین بیاد دست فعلاً ضعیف رقیب تون استریت می‌شه

این سه حالت رو با هم مقایسه کنید:

  • اگر ۵ دلار bet کنید و رقیب شما دستش رو بیندازه شما حتماً ۱۰ دلار برنده می‌شید.
  • اگر ۵ دلار bet کنید و رقیب شما کال کنه پات بزرگ ‌تر می ‌شه و  شما احتمالاً پات رو خواهید برد پس این حالت حتی از حالت قبلی هم بهتر هست.
  • اگر bet نکنید رقیب شما هم احتمالاً چک می‌ده و این بدان معناست که این شانس رو داره که یک queen در ادامه بیاد بدون این که رقیب تون مبلغی پرداخته کرده باشه.

واضحه که همیشه bet کردن تو این شرایط بهتر هست و بدون توجه به این که رقیب تون چی کار می‌کنه و چک دادن یک اشتباه محسوب می‌شه.

تو بعضی موارد بعضی از بازیکنا با دست ‌های خوبشون bet نمی‌کنن تا رقبا دست‌ هاشون رو نیندازن که به این حالت slow play می‌گن. این روش تو بیشتر موارد اشتباه هست چون همیشه بهتر هست که رقیب خودش رو وادار به fold کردن بکنید تا این که به اونا شانس بردن بدون پرداخت پول رو بیشتر بدید.

اگر دست ضعیفی دارید و به امید fold کردن رقبا bet می‌کنید شما در واقع بلوف می‌زنید. این موضوع بازی پوکر رو هیجان ‌انگیزتر می‌کنه و افراد تازه‌کار باید بسیار مراقب بلوف زدن باشن و بهتره که تو بیشتر موارد دست ‌های ضعیف رو بیندازید و به‌ جای اون منتظر دست‌ های خوب و بازی aggressive با اونا بمونید.

جمع کردن و استفاده از اطلاعات

اگر قرار بود همه‌ی کارت ‌ها تو پوکر مشخص باشه پوکر بازی جذابی نمی‌شد. این به این معنی بود که هر وقت دست خوبی داشتن و جلو بودن بازی می‌کردن و اگر دست شون بدتر بود اون رو می‌انداختن و بازی نمی‌کردن. همه درست بازی می‌کردن و توزیع کارت ‌ها برنده رو مشخص می‌کرد.

در واقعیت شما نمی‌تونید دست رقبای خودتون رو ببینید و این بازی رو جذاب‌ تر می‌کنه. اما یک بازیکن خوب باید قابلیت حدس زدن دست دیگران رو داشته باشه. اگرچه نمی‌تونید صد در صد مطمئن باشید که چه کارت ‌هایی تو دست شون دارن اما می‌تونید از نحوه‌ی بازی اونا کلی اطلاعات کسب کنید.

هر چه قدر اطلاعات شما بیشتر باشه بهتر بازی خواهید کرد.

به ‌عنوان یک قانون عمومی اگر رقیب raise می‌کنه به شما می‌گه که دستش قوی هست و همین ‌طور اگر فقط کال می‌کنه دستش احتمالاً بد نیست و امید داره که روی فلاپ یا ترن یا ریور دستش بهتر بشه و  اگر هم fold می‌ کنه جای نگرانی نیست و به شما گفته که دستش بد بوده.

اگر موقعیت خوبی روی میز دارید و به ‌طور مشخص تو پوزیشن دیلر بازی می‌کنید بهترین شانس رو برای ارزیابی رقبا دارید و شانس خودتون رو از بین نبرید و دقیق باشید و به اون چه که از رقبای خودتون تو حال تصمیم‌گیری به‌دست میارید توجه کنید.

به‌عنوان مثال شما تو پوزیشن دیلر هستید و  یک دست خوب اما نه عالی برای شروع دارید، تو این موقعیت، شما می‌تونید رقبای قبل از خودتون رو آنالیز کنید و بازی خودتون رو بر مبنای اون انجام بدید.

می تونید شما دو سناریوی زیر رو در نظر بگیرید:

تمام رقبا fold کردن. این یعنی که تنها دو بازیکن فعال تو بلایند ها وجود داره و  شما احتمالاً بهترین دست رو دارید و باید raise کنید.

یک بازیکن تو پوزیشن ابتدایی raise کرده و همه‌ی بازیکنان قبل از شما دست‌ هاشون رو انداختن و شما احتمالاً عقب هستید چون معمولاً بازیکنان تو پوزیشن ابتدایی تنها در صورتی raise می‌کنن که دستی بسیار قوی داشته باشن و شانس شما تو بردن این دست خیلی کم هست و باید بندازید.

در این مورد اطلاعات اضافی باعث میشه که شما بهترین تصمیم‌گیری رو داشته باشید و اگر تو پوزیشن‌ های ابتدایی باشید اطلاعات کافی ندارید که به شما کمک کنه و سناریو های شبیه به این بعد از فلاپ هم اتفاق می‌افته و  به ‌همین دلیل هست که شما می‌تونید تو پوزیشن ‌های بهتر دست‌ های بیشتری بازی کنید و سود بیشتری ببرید.

نتیجه‌گیری

تازه‌ کار های پوکر عموماً دست‌ های زیادی بازی می‌کنن و اونا رو هم ضعیف بازی می‌کنن. بیشتر چک می‌دن یا کال می‌کنن و به ‌جای این که raise کنن. بازی loose passive می‌کنن و به ‌جای این که tight aggressive باشن.

تو پوزیشن‌ های ابتدایی شروع به بازی می‌کنن در حالی که هنوز اطلاعاتی در مورد دست ‌ها ندارن و منتظر نمی‌ مونن تا تو پوزیشن بهتر از رقبا اطلاعات بگیرن و بیشتر مواقع این اشتباه رو با عدم توجه به پوزیشن خوبشون می‌کنن و از اون هیچ سودی نمی‌برن.

در عمل همیشه امکان بازی به شیوه‌ی tight aggressive نیست اما برای تازه‌کارها بهترین شیوه برای شروع هست.