تا حالا شما چیزی در مورد این سبک بازی کردن شنیده بودید؟ اصلا فکرش رو هم می کردید که همچین سبکی هم تو بازی وجود داره؟  این سبک بازی برای اولین بار توسط آقای دیوید اسکلنسکی تو کتاب معروفش به اسم نظریه پوکر به مردم معرفی شد و تو اون کتاب انواع و اقسام سبک های مختلف پوکر رو به مردم معرفی کرد و در مورد این سبک بازی کردن گفته بود که اگر بخواین از این سبک تو بازی هاتون استفاده کنید باید همیشه دست قوی و قدرتمندی رو داشته باشید و این شانس رو داشته باشید که دست حریف های شما پایین ‌تر از دست شما باشه و کارت رایگان باید شانس کم تری رو برای ارتقای دست یک نفر به دست بهتر از شما و یا حتی دادن یک draw به اونا رو داشته باشه و همین طور باید مطمئن بشید که با نشون دادن حالت تهاجمی، بازیکنای دیگه رو از دور خارج کنید و اگر بتونید این کار رو بکنید شانس خوبی رو برای بردن یک پات بزرگ رو خواهید داشت و خوب نباید اندازه پات خیلی بزرگ  شده باشه و گفته می شه که این سبک بازی کردن تو بازی هایی با ساختار شرط ‌بندی بزرگ مثل هولدم نامحدود (NLHE) و پات ‌لیمیت اوماها (PLO) که این روزها محوبیت خیلی زیادی داره بیشتر به کار برده میشه. تنها چیزی که به نظر من می‌تونه تو ویژگی های این بازی کم باشه این هست که شما باید مزایای بازی آهسته رو تو مقایسه با چیزی که می‌تونستید از دست‌ های خوب پایین ‌تر از خودتون که ممکن بود سه مرحله شرط شما رو کال کنن ولی به دلیل بازی آهسته شما پات کوچک ‌تری باختن ، سبک و سنگین کنید. تو بازی ‌های با ساختار شرط ‌بندی فیکس، اگر روی فلاپ آهسته بازی کنید، این کار معمولاً یک شرط کوچیک می تونه برای شما یکم گرون تموم شه.

تو بازی ‌های با شرط ‌های بزرگ، این هزینه ممکنه که برای شما خیلی بیشتر باشه چون که اندازه پات و شرط ‌ها به صورت تصاعدی بالا می ره و یه جورایی یک پات بزرگ ‌تر روی فلاپ به معنای پات بزرگ ‌تر روی ترن و پات خیلی بزرگ‌ تر و در نتیجه شرط خیلی بزرگ‌ تر روی ریور خواهد بود. پس این بازی آهسته تو بازی با شرط‌ های بزرگ هزینه خیلی بیشتری نسبت به بازی آهسته تو بازی با شرط ‌های فیکس داره. البته ممکنه همچنان بازی صحیح باشه ولی شرایط برای این سبک بازی پوکر باید حتی از شرایطی که اسکلنسکی گفته ایده‌آل ‌تر باشه

حالا در ادامه در مورد این سبک بازی بیشتر توضیح می دم که امیدوارم دوست داشته باشید و کلی ایده ازش بگیرید و تو شرط بندی ها و بازی هایی که انجام میدید ازش استفاده کنید و کلی سود کنید:

خوب فکر کنید که شما روی فلاپ، با توجه به کارت ‌های که تو بازی رو شده، بهترین دست ممکن رو دارید و پات در حال حاضر روی 100 دلار هست و وقتی برای به دست اوردن ارزش شرط می ‌بندید باید تصمیم بگیرید که حدود 80 درصد از پات رو روش شرط ببندید و البته قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که باید سه مرحله شرط ببندید و یا فلاپ رو چک بدید و روی ترن و ریور شرط ببندید.

اگر شرط 80 دلاری شما روی فلاپ کال بشه پس اندازه فلاپ تو ترن ۲۶۰ دلار میشه و  هشتاد درصد۲۶۰ دلار حدود ۲۱۰ دلار میشه که اگر کال بشه، اندازه پات تو ریور ۶۷۰ دلار میشه و اندازه شرط ریور شما ۵۳۶ دلار خواهد بود و اگر حریف شما کال کنه اونوقت شما در مجموع ۸۲۶ دلار رو با دست خیلی قوی خواهید برد!

ولی اگر به جای این کار، روی فلاپ چک بدید، فقط دو شرط ۸۰ دلاری و ۲۱۰ دلار رو می برید که مجموعش میشه ۲۹۰ دلار، پس باید بازی آهسته شانس کال شدن دو شرط اول شما رو سه برابر کنه تا عدم ساخت پات از روی فلاپ رو بتونه توجیه کنه، مثلا فکر کنید که شما در حال بازی ۱۰دلاری/۵ دلاری NLHE با استک های 1000 دلاری هستید. از موقعیت UTG+1 با ۴5 دلار بازی رو با ۷۷ باز می‌کنید. یک بازیکن ترسو از SB شما رو کال می‌کنه و بقیه فولد می‌کنن و فلاپ K 7 2 میاد، اگر حریف شما یک جفت بالا تر از ۷ داشته باشه، ۴% شانس داره که روی ترن شما رو ببره و در غیر این صورت روی ترن به هیچ وجه شما نمی‌بازید. حتی اگر ترن به حریف شما  یک Draw  هم بده (پای رنگ یا استریت ) می‌تونید اندازه شرط رو روی ترن طوری تنظیم کنید که Odds صحیحی برای کال کردن نداشته باشه.

تو اینجا با اینکه دست شما  تقریباً غیر‌آسیب‌پذیر هست، باید شرط ببندید. دست کاملا مشخصی هم برای حریف وجود داره که شما بتونید شرط تون رو کال کنید: یک پر شاه. شما باید شروع با ساختن پات کنید تا جلوی یک پر شاه پات بزرگی رو ببرید، حتی اگر این، این جوری باشه که از دستی مثل QJ که ممکنه در صورت بازی آهسته روی ترن پر بشه، پول کمتری ببرید.

فرض کنید این بازیکن خودش هیچ وقت شرط نمی‌بنده ولی یک پر رو هم با شرطی معادل ۸۰ دلار پات فولد نمی کنه ولی همون جوری که توضیح دادم؛در صورتی که حریف شما روی فلاپ پِر شده باشه بازی  با سِت، ۸۲۶ دلار خواهد برد. چک دادن فلاپ و شرط بستن روی ترن و ریور برای شما ۲۹۰ دلار رو می‌بره، در صورتی که حریف تون روی ترن پر بشه، دو برگ پر نشده، ۱۲% مواقع روی ترن پر می‌شن، پس اگر حریف شما پر نشده باشه شانس ۱۲% وجود داره که با چک دادن فلاپ ۲۹۰% ببرید، که باعث می شه ارزش چک دادن ۸/۳۴$ باشه.

وقتی حریف شما تو بازی  یک پر داره، بازی آهسته روی فلاپ برای شما ۵۳۶ دلار هزینه داره پس باید تنها ۱۶% مواقع پر شده باشه که به بازی سریع رو نسبت به بازی آهسته ارجعیت بده.

استک ‌های کوچیک‌ تر

تو مثالی که بالا زدیم فرض کردیم که عمق استک ‌ها به حدی هست که بشه سه مرحله ارزش از دست تون رو دریافت کنید. وقتی که یک یا دو شرط برای به وسط  اومدن تمام پول کافی باشه سبک بازی پوکر آهسته خیلی امن‌ تر میشه چون که چک دادن یک مرحله باعث نمی‌شه که روی ریور چیزی از دست بدید، مثلا تو این مثال اگر استک مؤثر حدود ۴۰۰ دلار-۳۰۰ دلار بود، سبک بازی پوکر آهسته صحیح میشه ولی تو این حالت وقتی حریف شما  روی فلاپ پِر می‌شه شرطی رو از دست نمی‌دید، حتی اگر فلاپ رو چک بدید، بیشتر استک حریف تون رو می گیرید، پس حتی می‌تونید قبل از اینکه شروع به ساختن پات کنید، یک شانس هم به اون برای پر شدن تو ترن بدید.

حریف های تهاجمی

سبک بازی پوکر آهسته در مقابل حریف هایی که ممکنه بلوف‌های سنگین بزنن یا با دست ‌های ضعیف ‌تر شرط ببندن، ارزش بیشتری داره. مثلا فرض کنید که تو مثال بالا حریف روی شما پوزیشن داره و شما هم فکر می‌کنید که اگر چک بدید، حریف تون  با تاپ ‌پِر سه مرحله شرط به میزان ۸۰% پات خواهد بست.

تو این حالت، سبک بازی پوکر آهسته صحیح درسته ونه تنها به اون شانس پر شدن روی ترن رو می‌دید، بلکه حتی میشه با چک-رِیز ریور پول بیشتری ازش ببرید. حتی اگر حریف کال نکنه، نسبت به حالتی که خودتون روی فلاپ شرط بستید، چیزی از دست نمی دید. توجه داشته باشید که اگر شما روی حریف پوزیشن داشته باشید، باید همچنان روی فلاپ شرط ببندید. دلیلش هم اینه که حریف تهاجمی شما بعد از چک دادنتون دیگه شانسی برای شرط بستن با تاپ ‌پر نداره و شما آخرین نفر هستید.

له کردن دسته ورق ‌ها

فقط به دلیل اینکه یک دست بزرگ روی فلاپ دارید، پس به این معنی نیست که تمام کارت ‌های مرتبط با فلاپ تو دست شماست. تو مثال قبلی حریف به راحتی می تونست تاپ ‌پِر داشته باشه، دستی که تمایل داره با اون یک پات بزرگ بازی کنه، هر چند شما سِت شدید، اگر شما روی همون فلاپ، تو دست تون KK داشه باشید، چک دادن بیشتر با عقل جور درمیاد و تنها یک K باقی می مونه که حریف تون داشته باشه و اگر چیزی کمتر از اون داشته باشه، حتی یک پر ۷، خیلی خوشحال نخواهد بود و و مهم‌تر از همه این که هیچ کارت ترسناکی برای شما روی ترن وجود نخواهد داشت و تنها راه ممکن برای اینکه ترن باعث بهتر شدت دست حریف‌ بشه این هست که اون هم  AA  داشته باشه و ترن هم A بخوره که خیلی شدنی نیست، قابل قبول تر هست اگر روی ترن A بخوره، دستی مثل AJ که روی فلاپ ضعیف به نظر می‌رسید یهو انقدر قوی بشه که دو مرحله شرط شما رو کال کنه.

بستن شرط کوچک

بستن یک شرط کوچیک حدود ۱/۴ تا ۱/۲ پات جایگزینی برای چک دادن تو مواقعی هست که قصد انجام سبک بازی پوکر آهسته رو دارید. فرض کنید که در حال بازی ۱0 دلار/۵ دلار NLHE  با استک های ۱۰۰۰دلاری هستید. حریف شما از UTG با ۳۰ دلار بازی رو باز می‌کنه. شما از UTG+1 با ۷۷ کال می‌کنید، SB  هم کال می‌کنه و بقیه فولد می‌کنن. فلاپ T 7 5 میاد و هر دو بازیکن به شما چک می‌دن.

این فلاپ برای سبک بازی پوکر آهسته خطرناکه و کارت‌ هایی هستن که اگر روی ترن بیان حتی اگر به حریف شما  دست بهتر رو ندن اکشنِ شما رو از بین می‌برن و برای حریف شما  کال کردن با دست ‌های بدتر از دست شما، سخت می کنه، به علاوه در مقابل حریفی که با دستی مثل T9 یا JJ می‌خواد با چک دادن اندازه پات رو کنترل کنه، باید پات بزرگ‌ تری رو بتونید بسازید.

از طرف دیگه احتمال اینکه هر کدوم از بازیکنان دست خوبی داشته باشن خیلی کمه و به همون دلایلی که شما به بازی آهسته بی ‌تمایل هستید، اونا هم باید باشن. تو اینجا بستن یک شرط بزرگ منجر به دو فولد می‌شه که وقتی این دست قدرتمند رو دارید خیلی بد میشه.

یک شرط کوچک ۳۳ دلاری Odds  فریبنده، ولی اشتباهی به اکثر Draw ها برای دیدن یک کارت بیشتر می‌دید. یک پای رنگ خالی یا یک پای استریت دو طرفه ۸ اوت داره که احتمال خوردن اونا رو تو ترن ۱۶% می‌کنه. ممکنه تا حدی شانس ضمنی (implied odds) برای خودشون به حساب بیارن، ولی این برای شما هم صادق هست. یکی از دلایلی که می‌خواید Draw ها تو بازی باقی بمونن اینه که یه وقتا اونا برگ ‌شون می‌خوره ولی شما هم به فول ‌هاوس ارتقا پیدا می‌کنید و می‌تونید کل ژتون ‌ها رو برای خودتون کنید، یه وقت ها هم یک شرط کوچیک می‌تونه به اشتباه، نشانه ضعف تلقی بشه و حریف شما رو تحریک به رِیز کردن با یک Draw (و یا حتی کمتر از اون) بکنه و همین طور ممکنه یک حریف رو تحریک کنه که با دو تا کارت بالاتر از زمین مثل AK کال یا ریز کنه در صورتی برنامش فولد کردن در مقابل یک شرط بزرگ بوده. شرط کوچیک بستن می‌تونه انتخاب مناسبی برای حالتی باشه که فکر ‌کنید حریف شما ضعیف هست ولی دست شما به حدی قدرت داره که از روی فلاپ شروع به ساختن پات کنید.

دست های نسبتاً قوی

دست‌های خوب (ونه عالی) مثل تاپ‌پِر نسبت به دست ‌های خیلی قوی مثل سِت یا استریت، انتخاب ‌های بهتری برای بازی آهسته هستن و اگر فکر می‌کنید دست شما  به حدی قوی نیست که روی هر سه مرحله برای ارزش شرط ببنده، با چک دادن روی فلاپ یا ترن بر خلاف چک دادن با دست ‌های بسیار قوی، چیزی از دست نمی‌دید. یه مثال می زنم که بهتر متوجه بشید،  فرض کنید که در حال بازی ۱0 دلار/۵ دلاری NLHE  با استک های ۱۰۰۰ دلاری هستید. بازیکن UTG با کال کردن بیگ بلایند وارد بازی می‌شه و شما از جایگاه دیلر با KJo به ۴۵$ رِیز می‌کنید و بقیه فولد می‌کنن و فلاپ K 7 2 میاد، شما فکر می‌کنید که طیف دست‌ هایی که UTG با اون لیمپ و کال می‌کنه همه از پاکت جفت ‌ها و دست‌ های هم‌ خال متوالی تشکیل شده، که سعی می کنید که با هزینه کمی فلاپ رو ببینه. هدفش در واقع اینه که دو پر یا بهتر بشه، پس هرچند سعی خواهد کرد وقتی یک پر داره بلوف حریف رو بگیره، تنها در صورتی یک پات بزرگ بازی می‌کنه که دست شما رو برده باشه.

شما باید جوری برنامه ریزی کنید که فلاپ یا ترن رو چک بدید. حریف شما به هیچ وجه روی این فلاپ یک Draw نخواهد داشت. پس در بهترین حالت اگر دستی مثل ۷۸یا ۶۷ داشته باشه، ۵ اوت خواهد داشت. با یک پاکت جفت، تنها دو اوت خواهید داشت و با یک دست هم ‌خال پشت هم که روی فلاپ پر نشده، به هیچ وجه روی ترن شما رو نمی‌بره و احتمال اینکه دست حریف شما تو ترن قدرتمند بشه، به طوری که همچنان به شما ببازه، پایین میشه ولی تو ترن می‌تونه به راحتی پر بشه و یا یک Draw پیدا کنه که برای کال کردن یک یا حتی دو شرط مناسب باشه، با این فرض که شما هدف تون از همون اول کسب سه مرحله ارزش از تاپ پر نبوده،با چک دادن تو مراحل اولی، چیز زیادی از دست نخواهید داد.

در مقابل حریفان سر راست که معمولاً دست خودش رو بازی می کنن ، اکثراً باید فلاپ رو چک بدید و در صورتی که حریف شرط ببنده روی ترن و اکثر ریورها کال باید کنید و اگر چک داد، ترن و ریور رو شرط می بندید.

اکثر بازیکنان سطح بالا معمولا روی فلاپ انتظار C-bet دارن و به چک دادن شما شک می‌کنن. اونا به درستی چک شما رو به دستی تعبیر می‌کنن که نیازی به بلوف نداره و  در کل اشتباه خیلی بزرگی تو مراحل بعدی نمی کنن که  در مقابل این حریف ها بهتره روی فلاپ C-bet مورد انتظار اونا رو انجام بدید و اکثر ترن ‌ها رو چک بدید و روی ریور هم سعی کنید شرط ببندید تا ارزش بیشتری به دست بیارید.

توازن

معمولا تو بازی شرایطی هست که تصمیم می‌گیرید یک دست خیلی قوی رو به سبک بازی پوکر بازی کنید تا اعتبار چک ‌ها و کال ‌هاتون رو زیاد کنید و همین طور بلوف ‌هاتون رو وقتی که دست ‌های ضعیف ‌تون رو به همین شیوه بازی می‌کنید به خطر نندارید، مثلا اگر KK تنها دست قدرتمندی باشه که با اون روی فلاپ k72 چک می دید، بازیکنان دیگه می‌تونن با بلوف زدن تو ترن و ریور از بازی شما بهره‌برداری کنن. حتی اگر یه وقتا به تاپ سِت برخورد کنن، شما فولد خواهید کرد.

کاری که شما باید بکنید اینه که دست‌ هایی رو چک بدید که به حدی خوب باشن که روی ترن و ریور شرط‌ ها رو کال کنن، ولی لازم نیست که فقط با قدرتمند ترین دست‌ های طیف خودتون این کار رو بکنید. دست ‌های نسبتاً قوی که بالا در موردش صحبت کردیم، معمولاً گزینه ‌های بهتری نسبت به ستِ ۷ برای «چک برای توازن» هستن. هزینه‌ ای که با قرار دادن AK تو طیف چک روی فلاپ می‌پردازید بسیار کمتر از هزینه‌ای هست که با قرار دادن ۷۷ تو طیف چک فلاپ، می‌پردازید.

نتیجه‌گیری

وقتی که دست شما  به حد کافی برای سه مرحله شرط بستن قدرتمنده؛ تو یه بازی با شرط بزرگ، ریسک بزرگی رو با انجام بازی آهسته می‌کنید. این نوع بازی می‌تونه یه وقتا توجیه داشته باشه، ولی انجامش ، شرایط خاص ‌تری رو نسبت به بازی ‌هایی با شرط فیکس لازم داره.

بت ناب