تو مقاله ای قبلی خیلی مفصل در مورد ورزش ها مثل فوتبال، والیبال و خیلی ورزش های دیگه کامل صحبت کردیم و راجبشون مفصل یاد گرفتیم که باید چی کار کنیم و شرط بندی تو اونا به چه صورت هست، امروز تو بت ناب تصمیم گرفتیم که در مورد شرط بندی در بیسبال براتون بنویسم که امیدوارم دوست داشته باشید و بتونید تو شرط بندی هاتون ازش نهایت استفاده رو بکنید.

قبل از چیزی مثل تمام مقاله های قبلی ما اول در مورد این ورزش یه چیز کلی میگیم و اصول و قواعدش رو اول تعریف می کنیم که اصلا بدونم چه جوری هست.

اصول کلی ورزش بیسبال

بیسبال از اون دسته ورزش ‌هایی هست که در سرتا سر جهان علاقه ‌مندان زیادی رو داره، اما تو ایران خیلی طرفدار نداره و میشه گفت که یه جورایی این ورزش مهجور مونده و خیلی طرفدار نداره ولی خوب این جوری هم نیست که اصلا طرفدار هم نداشته باشه و تو ایران هم صد در صد طرفدارای خودش رو داره.

 ما بارها و بارها تو فیلم و سریال ‌های آمریکایی ورزش بیسبال رو دیدیم و شاید هم بهش علاقه ‌مند شده‌ باشیم ولی انقدر که منابعی ازش وجود نداره و نبودن قوانین بیسبال تو منابع ایرانی، از پیگیری این ورزش ناامید شدیم و به پیگیری بقیه رشته های ورزشی پرداختیم، اما خوب بلاخره باید جایی باشه که بشه این قوانین رو یاد گرفت و در موردش دونست و کجا بهتر از بت ناب؟

بیسبال یه جور ورزش گروهی هست كه با چوب و توپ توسط ۹ بازيكن مدافع و یک بازیکن حمله‌کننده تو یه زمين چمن انجام می‌شه و ریشه این  ورزش در قرن نوزدهم از ورزش انگليسی كريكت ريشه گرفته  و اولین مسابقه ورزش مدرن بیسبال به مسابقه‌ای تو 4 ژوئن 1838 بر میگرده و بازی هست که تو  بیچ‌ویلِ کانادا برگزار شد. بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه ‌حرفه‌ای پیدا کرد و اولین تیم کاملاً حرفه ‌ای بیسبال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در سال ۱۸۶۹ تشکیل شد.

زمین بیسبال از دو قسمت اوتفیلد (Outfield) و اینفیلد (Infield)  تشکیل شده و مساحت این زمین، تقریباً دو برابر زمین فوتبال هست و  از 3 بیس (base) و بیس خانه (Home plate) تشکیل می شه. فاصله بین هربیس 27/4 متر هست و فاصله فرد پرتاب کننده تا بیسِ خانه 18/5 متر هست. همین طور چهار داور تو بازی حضور دارن و هریک از اونا در کنار یک بیس قرار می گیرن.

مسابقه میان دو تيم كه از 9 نفر بازيكن اصلي و 16 نفر بازيكن ذخيره تشکیل شد شروع میشه و چهار بازیکن به همراه پرتاب کننده توپ (پیچر| Pitcher) و توپ گیر(کچر| Catcher) و چوب زن از تیم مقابل (بتر| Batter) در قسمت اینفیلد و سه بازیکن در قسمت اوتفیلد قرار میگیرن. هر مسابقه نه دور (اینینگ) داره که در انتها با اتمام نه اینینگ امتیازات جمع شده و تیم برنده مشخص می‌شه و درصورت مساوی بودن بازی یک اینینگ بیش‌ تر برگزار میشه تا برنده با امتیاز طلایی مشخص بشه.

تو هر دور افراد تیم حمله کننده توپ زنیبتین( Batting ) میکنن و این اتفاق تا زمانی صورت می‌گیره که سه نفر از اونا اوت بشن تا جای بازیکای مهاجم و مدافع تو هر دور عوض بشه.9 بازیکن تیم مقابل در زمین دفاع می کنن و تو جایگاه مشخص می ایستن. بازی رو بازی کن توپ انداز (پیچر) با انداختن توپ به سوی چوبزنِ حریف (بتر) آغاز  می کنه. چوب زن باید تلاش کنه با چوب (بت)، توپ رو به دورترین نقاط زمین بفرسته و اگر توپ پرتاب شده با چوب بیس بال برخورد نکنه توپ گیر (کچر) که پشت سر توپزن، تو خونه توپ گیری ایستاده، توپ رو باید بگیره.

اگر پیچر سه بار توپ رو تو محدوده ای پرتاب کنه که داور تشخیص بده توپ در محدوده ای بوده که بتر می تونسته ضربه بزنه و نزده استرایک اوت یا از بازی خارج می شه و  اگر پیچر چهار بار توپی رو تو منطقه ای پرتاب کنه که داور اون رو در محدوده ضربه بتر تشخیص نمی داده واک صورت گرفته و بتر می تونه با خیال راحت به سمت بیس یک حرکت کنه. اگر توپ پیچر به بدن بازیکن چوبزن(بتر) برخورد کنه در صورتی که بازیکن بتونه به بازی ادامه بده می تونه به سمت بیس یک حرکت کنه. بازیکنان سوخته (بازنده) تا زمانی که دوباره نوبت بت زنی اونا بشه اجازه برگشت به بازی رو ندارن و بازیکنانی که اخراج بشن تا پایان بازی، اجازه بازگشت به بازی رو ندارن.

اگر توپ زن موفق به زدن توپ بشه، وقتی به سرعت به سوی خانه (بیس) اول می دوه. اون باید برای گرفتن امتیاز کامل از تمام بیس ها عبور کنه و به بیس خونه برسه. اگر توپ ضربه ‌زننده بعد از ضربه زدن بدون برخورد به زمین در هوا مهار بشه اون از بازی خارج می شن و نفر بعدی جایگزین اون برای چوب زدن می‌شه. در هر یک از بیس ‌ها یک بازیکن از تیم حریف می ایسته و یک بازیکن به نام شورت استاپ در کنار نفری که در کنار بیس دوم ایستاده قرار می‌گیره.

اگر توپی که ضربه‌ زننده می‌زنه، به زمین برخورد کنه، اون موقع  بازیکنان دفاع کننده تلاش می کنن با گرفتن و  پاس دادن توپ به یکدیگر، توپ پرتاب شده توسط چوب زن (بتر) رو قبل از رسیدن او به بیس مقصد، اوت کنن. یعنی در عین‌حال که پرتاب‌کننده در حال گذروندن بیس‌هاست، بازیکنان مدافع باید توپ رو به بیسی که اون قصد رسیدن بهش رو داره برسونه. بازیکن بازنده از دور مسابقه بیرون میره و هرگاه تعداد بازنده های یک تیم به سه نفر برسه، یک دور بازی (اینینگ) تموم می شه و جای دو تیم عوض می شه و مربی هر تیم می تونه در طول بازی از بازیکنان ذخیره خود استفاده کنن . همچنین در کنار بیس یک مربی بیس یک و در کنار بیس سوم مربی بیس سوم قرار داره تا راهنمایی لازم به بازیکنانی که به این بیس ها می رسن بده.

شرط بندی در بیسبال

شرط بندی ها در بیسبال با دورها حساب می شن، شرط بندی های بیسبال با نفر اولی که پرتاب می کنه یا همون Pitchers  معلوم  می شن . برای هر طرف باید جایگاه تیم ها مشخص بشه تا شرط بندی انجام بشه و اگر یکی از این شرایط رعایت نشده باشه همه برگه های پیش بینی برای این بازی با ضریب 1برگشت داده می شه .

اگر بر اساس قوانین مسابقات تعداد اینینگ های برنامه ریزی شده تغییر کنه و یا مسابقه زودتر به اتمام برسه  و تمامی پیش بینی ها قابل قبول خواهند بود.

میزبان در این مسابقات همون تیمی هست که دومین پرتاب رو انجام بده و هیچ ربطی به این که بازی تو کدوم زمین هست رو نداره.

اگر 4.5 یا 5 بخش از مسابقه انجام بشه، مسابقه انجام شده محاسبه می شه ولی اگر به هر دلیلی کمتر از 4.5 بخش از مسابقه انجام بشه، فرم های پیش بینی برنده به این صورت بررسی می شن که تمام فرم های پیش بینی که تا زمان نا تمام موندن مسابقه نتیجه اونا مشخص شده مورد بررسی قرار می گیرن و سایر فرم های شرط بندی با ضریب 1 بازگشت داده می شن .

در حالت پیش بینی بیسبال به صورت زنده  اگر مسابقه ای ناقص بمونه و در مدت زمان 72 ساعت ادامه مسابقه برگزار بشه یا دوباره مسابقه تکرار بشه، تمام برگه های شرط بندی معتبر باقی می مونن ولی اگر شرایطی پیش بیاد که در مدت زمان 72 ساعت مسابقه برگزار نشه تمام شرط بندی ها باطل میشه به غیر از اونایی که نتیجه ش  تا قبل از زمان اتمام مسابقه مشخص شده باشه.

اگر نتایج مسابقات بیسبال مساوی بشه، در مورد برگه های پیش بینی در حالت برنده شدن تیم 1 یا برنده شدن تیم 2 تمام برگه های پیش بینی با ضریب 1 محاسبه میشه و پس داده می شه .

در برگه های پیش بینی که بین 2 بازیکن هست حتما اسم بازیکنان باید ذکر بشه و اگر نتیجه امتیاز گیری اونا مساوی بشه، برگه پیش بینی با ضریب 1 محاسبه میشه و پس داده می شه .

اگر تو حالت بازی های روز یکی از مسابقات لغو بشه و یا به وقت دیگه ای موکول بشه .فرم های پیش بینی در مورد میهمان – میزبان با ” ضریب 1 محاسبه می شه و پس داده می شه .

انواع شرط بندی و استراتژی های بیسبال

“شرط بندی زنده”

مسابقه باید به طور کامل بازی بشه تا شرط به درستی محاسبه بشه.

اگر یک بازی متوقف بشه، تمام شرط های این بازی، به غیر از اونایی که در زمان  ایست بازی نتایج اونا مشخص شده بودن، باطل می شن.

هندیکپ

شرط بندی ها بر اساس امتیازات پس از ۹ دوره محاسبه می شن که بعد از کم و زیاد کردن طبق قوانین هندیکپ حساب می شن.

موارد زیر برای شرط بندی دربیسبال وجود دارن:

۱.برنده

تو اینجا شما پیش بینی نتیجه مسابقه رو انجام می دید و فقط حدس میزنی که کدوم طرف برنده و کدوم بازنده هست.

over/under:

مثل فوتبال که قبلا هم در موردش نوشته بودم تو این رشته هم کمتر/بیشتر از یک حدی برای پیش بینی ها وجود داره.

هندیکپ

هندیکپ فقط ۲گزینه (تنها هندیکپ ۱ یا هندیکپ ۲،بدون گزینه تساوی) داشته باشه

 امتیازات بیشتر / کمتر

اگر تو نتیجه بازی تعداد امتیازات برابر با مجموع امتیازات باشه، شرط صحیح میشه و شرط بندی بر اساس امتیاز رسمی پس از ۹ نوبت محاسبه می شن . اگر برای تکمیل بازی،

نیاز به دورهای اضافی باشه، شرط بندی بر اساس امتیازات نهایی محاسبه می شن.

اگر بازی زودتر به اتمام برسه، تمام شرط بندی ها باطل می شن.

ران های بیشتر / کمتر

برای تعیین این که آیا ران ها، بامپ ها و اشتباهات انجام شده

توسط اعضای هر دو تیم ، بیشتر یا کمتر از مقدار مشخص شده  پیشنهاد می شه.

اگر در نتیجه یک مسابقه، تعداد کل رانها + استرایک ها + اشتباهات برابر با مجموع شرط بندی باشه، شرط پس داده می شه .

برای تعیین اینکه آیا مجموع رانها، بامپها و اشتباهات انجام شده توسط بازیکنان هر دو تیم تو مسابقه، زوج یا فرد هست، پیشنهاد می شه محاسبه بر اساس سوابق فدراسیون های بازی  مربوطه انجام بشه و تمام شرط ها به عنوان “برابر” محاسبه بشن و در حالتی که نتیجه “۰-۰” باشه، تمام شرط ها به  “برابر” تلقی می شن و اگر بازی لغو شد، شرط ها در چنین مواقعی باید پس داده بشن و در صورتی که مسابقه پس از اجرای بعدی متوقف شد، همه شرط بندی ها بدون تغییر باقی می مونن.

بیشتر / کمتر از ۰.۵

برای محاسبه اولین دوره مسابقه ، بازی باید تکمیل بشه.

نتیجه  دوره۱

برای محاسبه ، نیمه اول بازی باید به طور کامل بازی بشه .

چه زمانی رانهای بیشتری انجام می شن؟

لازمه که تعیین بشه که تو کدوم دوره مسابقه، رانهای بیشتری انجام می شه: در اولین دوره ۴.۵ یا در  5 نوبت دوم یا تساوی خواهد بود. در صورت وجود دوره اضافه، نتایج ۵ دوره شامل دور های اضافه هم می شن.

قهرمان دسته

اگرزمان فصل بازی کوتاه شده باشه، تمام شرط بندی ها بر اساس نظر صنف تصمیم گیرنده در مورد این که کدوم تیم به قهرمانی دسته برسه خواهد بود.