دوست دارید خیلی حرفه ای پوکر بازی کنی و هیچ کس تو این بازی نتونه حریفت باشه؟ بهترین کار اینه که اول اصول و بیس اصلی این بازی رو بدونی و بر اساس این اطلاعات بازی کنی و شک نکن که تو مدت زمان کوتاهی تبدیل به یه حرفه ای تو بازی میشی!

دست ها در پوکر

این اصطلاحاتی که میگم، اصطلاحاتی هست که تو دست ها خیلی ازشون استفاده میشه

  • رویال فلاش (royal flush)

این ترکیب بالاترین دست تو رده‌بندی دست های پوکر هست.

پنج کارت از آس تا ۱۰ با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک) A ♠K ♠Q ♠J ♠۱۰♠

  • استریت فلاش (straight flush)

پنج کارت پشت سر هم با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک) Q ♥ J♥ ۱۰♥۹ ♥۸♥

  • کاره Quad) یا(Four of a kind

چهار عدد از یک ورق K ♣K ♦K ♠K ♠۹♥

  • فول هاس (full house)

سه تا از یک ورق و دو تا از ورق دیگه (یعنی یک جفت و یک three of a kind  ۸♣ ۸♦ ۸♠ K ♣K♠

  • رنگ یا فلاش (flush)

پنج ورق از یک خال بدون ترتیب پشت سر هم، مثلاً همگی از خال پیک K ♠J ♠۸ ♠۴ ♠۳♠

  • ردیف (straight)

اِسترِیت به معنای مستقیم یا ردیف هست، پنج ورق به ترتیب پشت سر هم از خال های مختلف (حتی اگر یک خال با بقیه متفاوت باشه): *نکته: ورق آس در استریت هم می‌تونه یک و هم به عنوان بالاتر از شاه استفاده بشه . ۵♦ ۴♥ ۳♠♦A ♦۲

  • سه جفتیا تری آو اِ کایند (three of a kind)

سه عدد یکسان از یک ورق: ۷♣ ۷♥ ♠ K ♦۲ ♠۷

  • دو جفت یا تو پِر (two pair)

دو جفت از دو ورق مختلف A ♣A ♦۸ ♥۸ ♠Q♠

  • یک جفت یا پِر (one pair)

دو عدد از یک ورق ۹♦ ♠ A ♣J ♠۴ ♥۹

  • بش (high card):

پنج کارت بدون هیچگونه دسته‌بندی A ♦۱۰ ♦۹ ♠۵ ♣۴♣

خوب حالا که راجب اصطلاحاتی که تو دست ها استفاده میشه یاد گرفتید حالا باید در مورد نحوه نشستن پشت میز رو هم یاد بگیرید:

موقعیت های نشستن سر میز پوکر

موقعیت میز

یک بازیکن پوکر خوب موقع بازی تو هر دست به موقعیت ‌های دور میز پوکر به‌ خصوص موقعیتی که ما نسبت به دیلر داریم توجه می‌شه. نشان دیلر نه تنها مشخص می‌کنه که کدوم بازیکنان تو موقعیت بلایندها هستن، بلکه ترتیب حرکت دور شرط بندی بازیکنان رو هم تعیین میکنه.

 تو پوکر حرکت در جهت عقربه‌های ساعت و از سمت دیلر انجام می‌شه به طوری که اولین بازیکن از سمت چپ دیلر، اول از همه شرط می‌بنده و این روند تا وقتی که دوباره نوبت به دیلر برسه ادامه داره.

تو بازی پوکر بهتره که همیشه دیلر باشید! تو دورهای شرط بندی دیلر نفر آخری هست که باید شرط ببنده و این یعنی دیلر می‌تونه بیشترین اطلاعات رو درباره قوی بودن دست بازیکنای دیگه جمع‌آوری کنه.

اگر تمام رقبا با چک دادن نشان بدن که دستشون ضعیف هست، دیلر می‌تونه با شرط بستن، پات  برنده  بشه. اگر رقبا با افزایش شرط نشون بدن که دست قدرتمندی دارن، دیلر می‌تونه فولد کنه تا مقدار کمتری ببازه.

استراتژی بازی بسته به موقعیت روی میز با تعداد بازیکنان بیشتر عوض می‌شه. تو یه  میز ۹ نفره، میز به سه جایگاه تقسیم می‌شه: اولیه، میانی و آخری.

جایگاه‌های اولیه

بازیکنانی که تو جایگاه بلایند هستن (بیگ بلایند و اسمال بلایند) و همین‌طور دو بازیکنی که در سمت چپ بلایند بزرگ هستن، جایگاه اولیه محسوب می‌شن.

اولین بازیکن سمت چپ، بیگ بلایند با نام  زیر تیغ یا (UTG) شناخته می‌شه، چون این بازیکن اولین نفری هست که باید قبل از فلاپ بازی کنه. بازیکن سمت چپ اون هم تو جایگاه اول قرار داره که UTG+1 نامیده می‌شه.

بازیکنایی که تو جایگاه اول هستن باید دست خیلی خوبی داشته باشن تا وارد صندوق بشن و اونا مجبورن قبل از اینکه از دست بازیکنای دیگه اطلاعی داشته باشن بازی کنن.

جایگاه‌های میانی

جایگاه‌های میانی یا MP، به موقعیت بازیکنایی گفته می‌شه که بین UTG+1 و اولین نفر سمت راست دیلر قرار گرفتن. بازیکنایی که تو جایگاه میانی هستن، از بازیکنان جایگاه اول ریسک کمتری تو بازی دارن، چون بازیکنای کمتری بعد از اونا عمل می‌کنن.

با این حال اگر از این جایگاه وارد پات بشید، ریسک کردید چون که بازیکنای جایگاه‌های آخری، نسبت به شما موقعیت بهتری خواهن داشت.

جایگاه‌های آخر

جایگاه آخر قوی‌ترین و بهترین موقعیت ممکن هست. جایگاه اول سمت راست دیلر با عنوان کات‌آف شناخته می‌شه و تو این حالت به دیلر اصطلاحا «روی دکمه» می‌گن. این‌ دو بهترین جایگاه‌های موجود دور میز پوکر هستن چون می‌تونید بفهمید دست بازیکنان دیگه قوی یا ضعیف هست و بیشترین اطلاعات رو تو هر دور شرط بندی جمع‌آوری کنید.

جمع‌بندی

موقعیت‌ها دور میز پوکر بسیار مهم هستند چون اگر شما جزو نفرات آخری باشید که بازی می‌کنید، اطلاعات خیلی مهمی رو به دست میارید. اگر چند نفر قبل از شما بازی کرده باشن، بر اساس اینکه هر بازیکن چقدر شرط بسته یا شرط رو افزایش داده، می‌تونید بفهمید برای بالا بردن شرط چقدر دستتون باید قوی باشه و یا برعکس اگر بازیکنان قبل از شما فولد کرده باشن می‌تونید با هر کارتی که تو دست دارید، شرط رو افزایش بدید.

بهتره وقتی تو آخرین جایگاه هستید دست‌های بیشتری رو بازی کنید و وقتی تو جایگاه اول هستید با فولد کردن دست‌های ضعیف ریسکتون رو کاهش بدید.

حالا که این مطلب رو یاد گرفتید و راجب دستها و اصطلاحاتش یاد گرفتید حالا باید در مورد طیف دست ها یاد بگیرید.

طیف دست ها

وقتی که استراتژی بازی  پوکر شما به سطح بالایی می‌رسه که شروع به تفکر بر اساس طیف دستهای پوکر می‌کنید، اولش احتمالاً فقط سعی می‌کنید تشخیص بدید که دستتون خوبه یا  اینکه آیا موقعیت مناسبی برای بلوف وجود داره یا نه، بعد به این فکر می‌کنید که حریفتون چی تو دستش داره و  نهایتا میرسیم به همین موضوع مورد بحثمون یعنی طیف دست ها !

چرا از طیف دست‌ها استفاده می‌کنیم؟

چرا قضیه این قدر مهمه؟ ما با اطلاعات ناقصی رو‌به‌رو هستیم و از اون  جایی که نمی‌تونیم دو کارت حریف رو ببینیم، نمی‌تونیم به طور قطع از کارت‌هایی که داره اطمینان داشته باشیم. بهترین کاری که می‌تونیم انجام بدیم اینه که  احتمال داشتن انواع مختلف دست‌ها توسط حریف رو پیدا کنیم. برای مثال وقتی یک بازیکن شروع به گذاشتن ژتون‌های بسیار زیاد تو پات می‌کنه، معمولاً به یکی از این دو دلیل میتونه باشه: ۱) واقعا یک دست ستون (monster hand) داره و یا ۲) سعی می‌کند به ما وانمود کنه که چنین دستی دارد. اجازه بدید انتخاب‌های خودمون رو بررسی کنیم.

می‌توانیم سعی کنیم دست اون رو تو واقعیت حدس بزنیم. برای مثال فرض می‌کنیم که اون بلوف می‌زنه و  ما بلوف‌هاش رو فولد می‌کنیم و با دست‌های ستونش کال می‌کنه  و ما می‌بازیم.

شاید حدسمان برعکس باشد: اون دست ستون داره. پس ما فولد می‌کنیم. و حالا مواقعی که او بلوف زده، مبلغی پول از ما برده .

حالا اگر ذهنمون رو بازتر کنیم میتونیم بگیم: می‌تونه هر کدوم از این دست‌ها رو داشته باشه! ما چندین دست ممکن رو متصور می‌شیم و بر اساس طیف دست‌ها به مسئله فکر می‌کنیم و حالا چه کار باید بکنیم؟ فقط کال! با این کار بلوف‌هاش رو تو طیف دست‌هاش نگه می‌داریم و آسیب ناشی از دست‌های ستونش رو به حداقل می‌رسونیم.

مشخصه‌های طیف دستها

برای افزایش قابلیت‌ تون برای تفکر بر اساس طیف دست‌ها، ممکنه تناوب‌های تکرار که اینجا واستون لیست کردیم به دردتون بخوره :

  • دست‌های غیر هم‌خال = ۱۲ ترکیب برای مثال AKo))
  • دست‌های هم‌خال = ۴ ترکیب برای مثال AKs))
  • پاکت جفت = ۶ ترکیب (برای مثال ۵۵)

این امر به این دلیل اهمیت داره که همه دست‌ها تناوب یکسانی ندارن و بنابراین نباید به اونا هنگام تصور ذهنی از طیف دست‌ها به یک اندازه وزن داده بشه.

مثالی از استفاده از طیف دست‌ها

برای مثال فرض می‌کنیم حریف ‌تون پیش از فلاپ شرط۴ام رو بسته و شما فکر می کنید که طیف دست‌ های اون شامل موارد زیر مبشه:

: AA، KK، QQ، AKs، و AKo. ترکیب‌های این دست‌ها پیش از اینکه فلاپ رو ببینیم

 ۱۸=۶×۳ ترکیب از جفت‌ها و ۱۶=۴+۱۲ ترکیب از غیر جفت‌ها می‌شه .

حال فرض کنید فلاپ به این صورت رو می‌شه Qh 8d 2c

حالا طیف دست‌های اون چطور به نظر می‌رسه؟ چند درصد طیف دست‌های اون جفت بالا یا بهتر هست؟

رو شدن یک بی‌بی تو فلاپ به این معنیه که فقط ۳ بی‌بی دیگه تو دسته ورق‌ها باقی مانده و اون فقط سه ترکیب از set می‌تونه داشته باشه. بنابراین تعداد ترکیبات جفت بالا و بهتر از اون برابر میشه با

AA)6(AA) + 6(KK) + 3(QQ) = 15)

برای دست‌های غیر جفت که هنوز تموم AK ها رو که تعدادشون ۱۶ هست رو داره و بنابراین میزان دست‌های اون که جفت بالا و یا بهتر از اون هست برابر میشه با  ۴۸%=۱۵/(۱۵+۱۶)

اگر حریف از خودش ضعف نشون داد احتمالا قادر به بردن این پات هستید!

بهترین راه تمرین و بهتر کردن مهارت‌هایتون کار کردن با ابزارهای نرم افزاری هست. بسیاری از اونا الان موجوده که قابلیت وارد کردن طیف دست‌ها و تبدیل اون به درصد کلی رو داره.

همچنین نشون کردن دست‌ها و صحبت در مورد اونا با افراد با تجربه اهمیت بالایی داره و میشه از این نرم افزارها تو بررسی‌های گروهی استفاده کرد. برای خودتون هدفی تعیین کنید که هر روز چند دست رو به این روش بررسی کنید. هرچه این مثال ها بیشتر جلوی چشم شما باشه راحت تر می‌تونید تو عمل طیف دست ‌ها رو متصور بشید و  پیشرفت تو این امر مثل  یادگیری یک زبان جدید هست.