توی این مقاله امروز ما می خوایم شرط بندی کردن در فوتبال آمریکایی رو بهتون از صفر تا صدش یاد بدیم و بگیم که باید چی کار کنید و اصلا منشاء این ورزش از کجا بوده و … در ادامه با ما باشید تا بیشتر در مورد این ورزش بدونید.
فوتبال آمریکایی یکی از ورزش های پرطرفدار در سطح جهان و به خصوص تو امریکا هست که متاستفانه تو ایران یکمی این ورزش مورد کم لطفی قرار گرفته و تا حدودی ناشناخته ست به طوری که حتی قوانین فارسی این بازی برای افراد علاقمند خیلی کم هست ولی این طور نیست هیچ طرفداری هم نداشته باشه. من امروز تو بت ناب تصمیم گرفتم که قوانین فوتبال آمریکایی رو بطور خلاصه و ساده برای شما توضیح بدم.
خوب طبق روال همیشه من همیشه من اصول کلی و قوانین اصلی این بازی شروع میکنم و توضیح بدم که اصلا این بازی چی هست:
همین اول کار من باید بگم که قوانین بازی بسیار زیاده، اما من سعی می کنم به صورت خلاصه و مفید و مختصر بگم تا آشنایی مقدماتی ایجاد بشه.
اولین چیز زمین بازی هست. طول زمین 100 یارد هست که به فاصله 5 یارد خط کشی شده. اعداد هم نشون دهنده فاصله خطوط از دو انتهای طولی زمین هست. هر کدوم از دو انتهای طولی زمین منطقه ایمنی یکی از تیمها هست و بازیکنان تیم مقابل باید سعی کنند توپ رو به اون منطقه برسونن.
یه سری تعریف های اولیه راجب این بازی هست که باید قبل از هر چیزی راجبش یه توضیحی بهتون بدم:
کیک آف: تو شروع هر نیمه و همچنین پس از کسب امتیاز توسط تیم ها، بازیکن کیکر تیم مدافع با پا توپ رو به سمت تیم مهاجم شوت می کنه. بازیکنان تیم مهاجم بعد از دریافت توپ به سمت منطقه ایمنی حریف حمله می کنه و در هنگام کیک آف توپ تو 35 یاردی زمین تیم مدافع قرار می گیره.
تکل: وقتی که بازیکن صاحب توپ توسط بازیکنان تیم حریف سرنگون می شه، اصطلاحاً می گیم که تکل شدن، بعد از هر تکل بازی متوقف می شه و باید مجدداً از سر گرفته بشه.
اسنپ: هر وقت که بازی متوقف بشه. دو تیم مجدداً آرایش می گیرن و یکی از بازیکنان تیم مهاجم توپ رو از روی زمین برمیداره و به بازیکن هم تیمی خودش که پشت سرش قرار داره پاس می ده.
داون: یک داون وقتی شروع می شه که یک اسنپ یا یک کیک آف انجام بشه و وقتی به پایان میرسه که توپ یا بازیکن صاحب توپ به زمین بخورن یا تیمی امتیاز بگیره و یا اینکه بازیکن صاحب توپ از زمین بازی خارج بشه.
اصل بازی فوتبال آمریکایی
بازی در ابتدا با کیک آف شروع می شه. بعد از اینکه بازیکنان تیم مهاجم توپ رو گرفتن با توپ به سمت منطقه ایمنی تیم حریف یورش می برن و بازیکنان تیم مدافع هم سعی می کنن بازیکن صاحب توپ رو تکل کنن یا از بازی خارج کنن. هر وقت که این اتفاق افتاد، اولین داون بازی انجام می شه و تو همون خط طولی بازی مجدداً از سر گرفته میشه. نحوه شروع به این صورت هست که بازیکنان تیم مهاجم و مدافع در مقابل همدیگه آرایش می گیرن.
یک بازیکن از تیم مهاجر (سنتر) توپ رو از زمین برمی داره و به بازیکن هم تیمی خودش که پشت سرش هست (کوارتربک) پاس می ده. کوارتربک طراح حملات یک تیم هست و بعد از این که توپ رو از سنتر گرفت، تصمیم می گیره که به چه کسی پاس بده یا اینکه خودش با توپ شروع به دویدن به سمت منطقه ایمنی حریف حرکت بکنه. تو هر نوبت حمله، حداکثر یک پاس رو به جلو می شه ارسال کرد. بعد از اینکه توپ به کوارتربک رسید، بخشی از بازیکنان تیم مدافع به سمت کوارتربک هجوم میارن تا بتونن کوارتربک رو تکل کنن یا توپش رو بگیرن و بعضی از بازیکنان مهاجم سعی می کنن تا از کوارتربک محافظت کنن. اگر کوارتربک تصمیم بگیره که توپ رو به هم تیمی های خودش پاس بده، اون وقت بازیکنان مدافع 2 تا وظیفه دارن. وظیفه اول اینکه سعی کنن پاس ارسالی از کوارتربک رو توی هوا بگیرند (اینترسپشن یا توپربایی). وظیفه دوم بازیکنان مدافع اینه که اگه پاس کوارتربک به بازیکنان مهاجم رسید، به سمت بازیکن صاحب توپ حمله ببرن تا اون رو تکل کنن یا از زمین بازی خارجش کنن. در صورتی که هر کدوم از این دو اتفاق رخ بده، بازی متوقف میشه و با آرایش مجدد دو تیم آغاز میشه.
اما یه نکته مهمی وجود داره به نام قانون 10 یارد و 4 داون. قانون اینه که تیم مهاجم 4 داون فرصت داره تا توپ رو 10 یارد جلو ببره. برای مثال فرض کنید الان اولین داون هست و تیم مهاجم 4 داون فرصت داره تا 10 یارد رو طی بکنه. حالا اگه تیم مهاجم در این داون موفق بشه 3 یارد توپ رو جلو ببره، بعد از اون 3 فرصت دیگه داره تا 7 یارد توپ رو جلو ببره. به همین ترتیب اگر در داون سوم 2 یارد دیگه جلو ببره، اون وقت 2 داون دیگه فرصت داره تا 5 یارد باقیمونده رو جلو ببره. اگر تیم مهاجم موفق بشه همینطوری توپ رو جلو ببره و وارد منطقه ایمنی حریف بشه 6 امتیاز میگیره که به این عمل “تاچ دان” میگن.
نکته بعدی اینه هر وقت تیم مهاجم موفق بشه از اون 10 یاردی که باید بگذره عبور بکنه و توپ رو جلوتر ببره، هر جایی که توپ متوقف بشه به عنوان داون اول در نظر گرفته میشه (اصطلاحاً فرست داون میشه) و دوباره 4 داون فرصت داره تا 10 یارد از محل جدید توپ جلو ببره. اگر تیم مهاجم 4 داون خودش رو انجام بده و موفق نشه از 10 یارد عبور کنه توپ به تیم مدافع می رسه. این موضوع باعث می شه که خیلی وقت ها تیم مهاجم تو این شرایط ضرر بکنه. بنابراین تیم مهاجم برای فرار از این اتفاق دو راه داره: پانت یا کیک
کیک: اگه فاصله توپ تا دروازه حریف زیر 40 یا 50 یارد باشه، یکی از بازیکنان تیم مهاجم (کیکر) توپ رو به سمت دروازه حریف شوت می کنن که اگه گل بشه 3 امتیاز داره. البته بعضی از تیمها که کیکر های خوبی دارند از فواصل بالای 60 یارد هم اقدام به شوتزنی می کنند.
پانت: اگه فاصله توپ تا دروازه حریف خیلی زیاد باشه، یکی از بازیکنان مهاجم (پانتر) توپ رو با دست می گیره و با پا به زیر توپ میزنه تا توپ از زمین خودشون دور بشه. در این شرایط یک بازیکن از تیم مدافع در طرف دیگه زمین هست تا توپ رو بگیره و با توپ به سمت منطقه ایمنی حریف هجوم ببره.
نکته: بعد از هر تاچ دان، علاوه بر اینکه تیم 6 امتیاز میگیره یک فرصت حمله دیگه هم به تیم مهاجم میدن تا بتونه امتیاز اضافی بگیره. اگر امتیاز اضافی باز هم بصورت تاچ دان انجام بشه 2 امتیاز اضافی به تیم میرسه (یعنی در مجموع از این حمله 8 امتیاز نصیب تیم مهاجم میشه). اگر امتیاز اضافی بصورت کیک انجام بشه 1 امتیاز اضافی داره (مجموع 7 امتیاز)
آموزش شرط بندی در فوتبال آمریکایی
در صورتی که شرط ها به قوت خودش باقی خواهند موند که بازی بر اساس روز و ساعت محلی تعیین شده اجرا بشه، در صورت تعویق یا توقف بازی، تمامی شرط ها لغو خواهن شد (مگر اینکه از قبل اعلام شده باشه). یا اینکه تو همون روز بازی رو مجدداً اجرا یا ادامه بدن. در صورت اعلام ساعت نادرست از جانب وب سایت، بهطور استثنا این قانون اجرا نخواهد شد.
تمامی شرط ها از جمله شرط های وقت اضافه قابل قبول هستن، مگر اینکه خلافش اعلام بشه.
اگر محل برگزاری مسابقه عوض بشه ولی تیم میزبان همچنان میزبان باشه، شرط ها به قوت خودش باقی خواهن موند، ولی اگر جای تیم های میزبان و میهمان عوض بشه تمامی شرط های بسته شده لغو خواهن شد.
تو شرط دو حالته، قانون پوش اجرا خواهد شد، مگر اینکه قانون دیگه ای برای اون تعریف بشه. اگر گزینهی تساوی برای انتخاب شرط وجود داشته باشه قانون پوش حذف خواهد شد. شرط های تکی برگردونده میشه و برای شرط های میکس قانون نان رانر اعمال میشه(شرط بر روی بازیکن بسته بشه در صورت شرکت نکردن بازیکن، شرط لغو خواهد شد).
بازی حداقل باید به مدت ۵۵ دقیقه ادامه داشته باشه تا شرط ها به قوت خودش باقی بمونن. (باید ۵ دقیقه یا کمتر به پایان وقت قانونی بازی مونده باشه تا شرط ها مورد قبول واقع بشه) اگر بازی قبل از رسیدن به ۵۵ دقیقه رها بشه، تمامی شرط ها لغو میشن مگر این که از جانب مقامات مربوطه خلافش مشخص بشه (شرطهایی که قبل از رها شدن بازی نتیجهی اونا مشخص شده باشن، به قوت خودش باقی خواهند موند). به جز شرط هایی که بدون هیچ قیدی مشخص شده باشه.
پیش بینی زنده (Live Betting)
تو شرط بندی زنده، وقت اضافه هم حساب میشه. امتیازهای قبل و بعد از وقت اضافه تو هر حال حساب میشن
برنده (Winner)
پیش بینی برنده مسابقه شرط هایی که بر روی وقت اضافه بسته میشن، در صورتی به قوت خود باقی خواهند موند که وقت اضافه بعد از اتمام وقت اصلی مسابقه باشه. اگر مسابقه مساوی بشه، شرط های بسته شده بر روی برد هر دو تیم لغو خواهن شد.
بیشتر/کمتر/مجموع امتیازها (Over/Under/Total Points)
پیش بینی بیشتر یا کمتر بودن مجموع امتیازهای هر دو تیم از یک میزان مشخص شده.
نیمه اول (First Half)
فقط شامل شرط های بسته شده بر روی نیمه اول بازی هست. درصورتیکه بازی قبل از پایان نیمه اول رها و لغو بشه، شرط های نیمه اول لغو میشن و چنانچه بازی تو نیمه دوم لغو بشه، شرط های نیمه اول معتبر خواهند بود. این شرط بندی شامل وقت اضافه نمیشه.
نیمه دوم (Second Half)
فقط شامل شرط های نیمه دوم و همچنین شرط های وقت اضافه میشن.
کوارتر اول/دوم/سوم
شرط ها بر اساس نتیجهی کوارترها ثبت نتیجه میشن. چنانچه بازی بهطور کامل انجام نشه، شرط روی کوارتری که تموم شده باشه معتبر هست.
کوارتر چهارم
شرطهایی که روی نتیجهی کوارتر بسته میشن، فقط شامل وقت اضافه میشن(مگر اینکه خلافش اعلام بشه).
نیمه/کل بازی (Half Time/Full Time)
پیش بینی نتیجهی بازی تو پایان نیمه و وقت کامل بازی.
اگر شما گزینهی (۱/۲) رو انتخاب کنید، شرط شما روی برد تیم میزبان در نیمه اول برد تیم میهمان در بازی رو انتخاب کردید، وقت اضافه هم حساب میشه.
زوج/فرد (Odd/Even)
پیش بینی زوج یا فرد بودن مجموع کل امتیازهای هر دو تیم.
اولین/آخرین کسب کننده امتیاز (First to score/Last to score)
پیش بینی تیمی که اولین/آخرین امتیاز رو تو مسابقه کسب میکنن در صورتی که بازی بعد از رسیدن به امتیاز رها یا لغو بشه، تمامی شرط های بسته شده بر روی اولین امتیاز کسب کننده معتبر خواهد بود و در غیر این صورت سوخت خواهند شد. چنانچه بازی بدون کسب امتیاز هر دو تیم رها شود تمامی شرطها لغو خواهند شد.
مجموع امتیاز های یک تیم (Total team points)
پیش بینی بیشتر یا کمتر بودن مجموع امتیازهای هر دو تیم از یک میزانِ مشخص شده. برد/باخت تیم بر اساس امتیازات کسب شده توسط تیم منتخب محاسبه خواهد شد.
واجد شرایط شدن (To Qualify)
در صورتی که سقوط یک تیم قبل از انجام بازی قطعی شده باشه، تمامی شرط های بسته شده روی صعود تیم یا برد جام، لغو خواهند شد.
وقت اضافه (Over Time)
پیش بینی اینکه بازی به وقت اضافه کشیده خواهد شد یا خیر.
بالاترین امتیاز کوارتر/نیمه (Highest Scoring Half/Quarter)
شرط روی بالاترین امتیاز گرفته شده در نیمه/کوارتر وقت اضافه محسوب شده و قانون پوش به کار برده می شود.
تاچ داون (Touchdowns)
عبور دادن توپ از خط دروازهی حریف که شش امتیاز داره، پیش بینی بیشتر یا کمتر بودن مجموع امتیازهای هر دو تیم از یک میزان مشخص شده باشع. برد/باخت تیم بر اساس تاچ داونهای ایجاد شده توسط تیم منتخب محاسبه میشه.
امتیاز تاچ داون (Touchdown Scorers)
شرطی که بر روی بازیکنی که تو بازی شرکت نکرده، لغو خواهد شد. چنانچه بازیکنی تا کسب امتیاز تاچ داون بازی رو ادامه نده، شرط بسته شده بر روی تاچ داون بازیکن لغو خواهد شد.
اگر بازی رها شود، تمامی شرطها لغو خواهند شد، مگر این که امتیاز تاچ داون کسب شده باشه که در این صورت فقط شرط هایی که بر روی اولین تاچ داون بسته شده به قوت خود باقی می مونه و بقیه لغو خواهند شد.
حاشیهی برد (Winning Margin)
پیش بینی تیم برنده و تفاوت امتیاز بین تیم برنده و بازنده، که شامل وقت اضافه نیز میشود(در صورت رسیدن به وقت اضافه).
مسابقه تا ۱۰ امتیاز
پیش بینی اینکه کدام تیم زودتر موفق به کسب ۱۰ امتیاز میشه. اگر قبل از کسب ۱۰ امتیاز بازی رها شود، شرطها لغو خواهد شد.