هر وقت که من خودم پوکر بازی می کنم یا حداقل از اونایی که پوکر بازی می کنن می پرسم هر کسی یه نظری در مورد این بازی داره. مثلا یکی از شانس بدش تو بازی شکایت می کنه و یا یکی می گه که تو بازی خیلی خوش شانسه و یا اصلا کلا یه سری ها نظری در مورد این باری ندارن! ولی با بیشتر کسایی که من صحبت کردم همه می گن که این بازی بیشتر بازی شانس هست، ولی من نظرم یه چیز دیگه این وسط دخیله و همش به شانس ربط نداره! به نظر من کلا برنده شدن تو بازی پوکر به طور کلی به چیزهای دیگه ای مربوط هست که فقط شانس نیست و عوامل دیگه هم درش دخیله که با هم اونا رو برسی می خوایم بکنیم.

یه سری از افرادی که همیشه فکر می کنن که تو بازی بدشانس هستن و نمی تونن نتیجه های خیلی خوبی تو بازی بگیرن دلیلش اینه که درک درستی از ریاضی ندارن و فقط یه سری اصول پوکر رو حفظ کردن و به درستی از استراتژی ها نمی تونن استفاده کنن و به نظر من این اصلا بدشانسی اون ادم ها نیست و اونا به نظر من بدشانس نیستن. اونا نادان هستن و و نمی دونن که چه طوری می تونن از تکنیک های ریاضی برای رسیدن به بهترین نتیجه تو پوکر استفاده کنن. یه سری های دیگه هم اون دسته از افرادی که همیشه نق می زنن، درک درستی از چگونگی بهبود نتایج پوکر با استفاده از تکنیک های ریاضی پایه رو ندارن و اصلا نمی خوان که یکم به خودشون سختی بدن تا برای این کاری که می کنن وقت بذارن و در موردش یاد بگیرن و استراتژی های خودشون رو به روز کنن.

اگر شما هم جزو این دو تا دسته هستید باید یه فکر اساسی بکنید و به فکر این باشید که کلا روش خودتون رو عوض کنید و مهارت های خودتون رو بالا ببرید. این رو هم همیشه به خاطر داشته باشید که بازی پوکر بازی شانس نیست و باید بلد باشید و اون رو به طور کامل درک کنید و بعد از اون به درستی استفاده کنید. البته نمی گم که شانس تو بازی هیچ تاثیری نداره ولی در حد خیلی کم و فقط چند درصد از بازی پوکر به شانس ربط داره و بقیه به مهارت های شما بستگی داره!

شاید بسیاری از اتفاقاتی که سر میز پوکر اتفاق می افته که شبیه شانس باشه ولی اون چیزی که هست شانس نیست بهش واریانس کوتاه مدت گفته میشه. اون واریانس به نتیجه ای گفته میشه که واقعیه و یا اتفاقی که می افته خیلی برای شما قابل پیش بینی نبوده و یا مطابق انتظارات شما نبوده و به عبارت دیگه به این معناست که وقتی کاری رو شما انجام می دید یا می بینید که نتیجه قابل پیش بینی یا با انتظارات شما یکی نیست رو بهش واریانس میگن!

حقیقت این جاست که هیچ بازیکنی سر میز خوش شانس و بدشانس نیست. هر دو نتیجه ممکنه که تو بازی اتفاق بیوفته و تو دراز مدت هر نتیجه احتمالی تو دفعاتی که بازی رو انجام می دید ممکنه که اتفاق بیوفته.

مشکل اصلی خیلی از کسایی که بازی می کنن اینه که اکثر بازیکنان فقط روی دست فعلی که دارن بازی می کنن تمرکز می کنن و اگر همه چیز بر اساس خواسته هاشون پیش نره، اون موقع هست که فکر می کنن که شانس تو بازی دخیل بوده و اونا تو بازی بدشانسی اوردن که همه چیز بر خلاف خواسته هاشون پیش رفته و احتمالات رو همیشه نادیده می گیرن!

اگر شما هم دوست داشته باشید که اطلاعاتتون رو تو بازی پوکر بیشتر کنید و عملکرد بهتری رو تو بازی داشته باشید، در ادامه این مقاله از بت ناب با من همراه باشید و این نکات رو به خاطر بسپارید و تو بازی هاتون اعمال کنید.

پوکر بازی شانس یا مهارت؟
پوکر بازی شانس یا مهارت؟

بازی با بهترین دست سودآور

وقتی که دارید پوکر بازی می کنید احتمال وقوع هر چیزی ممکنه باشه، از همون موقع که شما کارت هاتون رو تو بازی دریافت می کنید شما باید بتونید بهترین تصمیم رو بگیرید که مثلا ایا واقعا ارزشش رو داره که بر اساس ارزش این دو کارت، پات رو وارد کنید یا نکنید!

هر دستی که شما دارید هر کدوم یک مقدار داره که مثلا برخی از دست ها سود بلند مدت رو به شما نشون میدن که این در حالی هست که یه سری دیگه از این کارت ها ضرر های بلند  مدت رو نشون می دن و اصلا هم درک این موضوع که چرا دست های بازی این جوری هستن، اصلا چیز پیچیده ای نیست و اگر شما درک درستی از بازی داشته باشید، فهمیدن و درک کردن کارت ها اصلا کارت سختی نیست و گاهی این موقعیت های به این موراد بستگی دارن مثلا:

  • بعد از فلاپ می خواین چه جوری بازی کنید؟
  • حریفتون بعد از فلاپ چطور بازی می کنه؟
  • موقعیت تون نسبت به دکمه کجاست؟
  • اندازه استک شما و حریف ها به چه مقدار هست؟
  • روش بازی کردن حریف ها به چه صورت هست؟
  • روش بازی کردن شما نسبت به حریف ها به چه صورت هست؟

همه این موارد و کلی موارد دیگه هست که تو بازی تعیین کننده برنده هر دست می کنه و همون جوری که گفتم شما با یه دست بازی کردن نباید روی بازی نظر بدید و تصمیمات رو بر اساس اون بگیرید، شما باید تو بازی همه موارد رو مو به مو بررسی کنید و بعد تصمیم نهایی رو بگیرید و همه سناریوهای احتمالی رو در نظر بگیرید و بعدا می تونید نظر بدید که آیا اون دست بازی خوبی برای شما بوده یا نه!

تو بازی احتمال هر چیزی ممکنه، مثلا ممکنه که یه بازیکن با یه پات خیلی قوی وارد بازی بشه و یکی با یه پات خیلی ضعیف تر و همونی که دست ضعیف تر داره تو بازی برنده باشه که همه اینا بستگی به آنالیز و درک درست از ریاضی و هدفی که تو سر دارید داره! شما مثلا حتی می تونید تو بدترین حالت شروع به بازی کنید و با تصمیم گیری های درست و اصولی همه چیز رو به نفع خودتون تغییر بدید، مثلا شما می تونید هر دو دست شروع رو با همدیگه مقایسه کنید تا مشخص کنید کدوم یک سود رو نشون می ده و کدوم یک از بازی ها می تونه نتیجه خوبی رو نداشته باشه و همه اینا با استفاده از تکنیک های ریاضی برای شما مشخص میشه که اگر بدونید چه طوری از این تکنیک ها استفاده کنید می تونید بهترین بازده رو داشته باشید!

مجموعه ای از کارت ها

همه چیز هایی که شما در مورد پوکر تا به امروز یاد گرفتید همه می تونن درست و صحیح باشن و از اونجایی که هر دست از کارت ها 52 تا هست، همین تعداد باعث میشه که تو بازی هر اتفاقی بیوفته و خلاف پیش بینی های شما پیش بره!

این تعداد کارت های خاص با مقادیر تعیین شده می تونه تو هر بازی هر وضعیتی رو ایجاد کنه که شما با هر تعداد معینی از نتیجه ممکن می تونید تو بازی سر و کار داشته باشید و همین نشون دهنده ی اینه که هر اتفاقی که می افته بر اساس شانس نیست!

احتمالات و ضریب پات ها

شما با کارت هایی که تو دستتون دارید و مقادیری که خودتون می دونید با استفاده از یه سری از احتمالات می تونید به راحتی ضریب های پات ها رو برای خودتون انجام بدید. مثلا این رو دیگه همه می دونن که از این 52 تا کارت، 4 تا آس داره که بنابراین احتمال داشتن یک اس تو دستتون می تونه  4 از 52 یا یک از 13 باشه، شاید گیج شده باشید ولی اگه یکم در این مورد فکر کنید و اون رو بررسی کنید می تونید به راحتی شانس داشتن کارت های محبوب تون تو بازی رو پیش بینی کنید!

بازی کردن مقابل بازیکنان خوب یا بد

اگر شما دوست داشته باشید پوکر بازی کنید، دوست دارید در مقابل کی بازی کنید؟ دوست دارید حریفتون قوی ترین بازیکن دنیا باشه  یا دوست دارید با یه آماتور بازی کنید؟ مقابل کدومشون شما شانس برنده شدن رو دارید؟

تا الان دیگه شما متوجه شدید که بازی پوکر هیچ ربطی به شانس نداره و شاید در مقابل بهترین بازیکن دنیا با استفاده از تکنیک های درست و استراتژی های منطقی بتونید خیلی بهتر بازی کنید کی می دونه واقعا؟

اگر دقت کرده باشید من چند خط بالاتر پرسیدم که دوست دارید در مقابل کی بازی کنید، بهترین بازیکن دنیا و یا یک بازیکن اماتور، دلیل من از پرسیدن این سوال کاملا روشن بود، از اونجایی که همه دوست دارن تو بازی برنده بشن، همه دوست دارن که بازی در مقابل یه اماتور رو تجربه کنه چون شانس بردش در مقابل اون خیلی بالاست! ولی شده تا حالا به این فکر کنید که حتی اگر شما به خوبی بازی رو درک نکرده باشید و حتی سال ها هم این بازی رو انجام داده باشید هم این احتمال که ممکنه اون بازیکن اماتور شما رو سرکوب کنه هم هست؟

شاید اون بازیکن اماتور تمامی مبانی پوکر رو خیلی بهتر از شمایی که فکر می کنید تو این کار حرفه ای هستید رو درک کرده باشه و خیلی بهتر از شما بتونه تو بازی عمل کنه، پس تو پوکر هیچ وقت هیچ کسی رو دست کم نگیرید!

پوکر بازی شانس یا مهارت؟
پوکر بازی شانس یا مهارت؟

ارزش های مورد انتظار

شما تو بازی اگه دست خوب داشته باشید و یا دست بد هیچ فرقی نمی کنه، شما می تونید با هر دستی که دارید برای خودتون بهترین نتیجه رو با استفاده از تکنیک های ریاضی بسارید و روش تمرکز کنید و از بدترین دست برای خودتون بهترین دست رو بسازید.

ارزش مورد انتظار تو بازی دقیقا میزان ارزش یک دستی هست که به طور متوسط ​​تو طول زمان ارزش پیدا می کنه که مقدار مورد انتظار می تونه هم مثبت باشه یا منفی باشه. وقتی ارزش مورد انتظار رو شما تو بازی در نظر می گیرید، مهم نیست که نتیجه دست فعلی که دارید چی قراره بشه، تنها چیزی که اهمیت داره، میانگین ارزش اوضاع و موقعیت شما سر میز بستگی داره. وقتی ارزش مورد انتظار رو فهمیدید و شروع کردید، دیگه می دونید که شانس هیچ ارتباطی با پوکر نداره!

قوانین خاص در بازی

آخرین موردی که باید در مورد خوش شانسی یا بد شانسی تو بازی پوکر در نظر بگیرید این هست که هر بازی با مجموعه خاصی از قوانین انجام می شه و هر بازی قوانین خاص خودش رو داره و شما باید طبق اون قوانین جلو برید و بازی خودتون رو انجام بدید، پس متوجه میشیم که هر بازی تعداد متغیرهای محدودی خودش رو داره و در آخر تکنیک های ریاضی هست که شما باید تو بازی اونا رو در نظر بگیرید و محاسبات نهایی رو انجام بدید. از آنجا که پوکر با تعداد مشخصی از کارتها و ساختار و قوانین خاصی بازی می شه به طور کل احتمال شانس رو از بین می بره.

بت ناب