اصطلاح “عدد شانس” ممکنه بسیاری از موارد رو به ذهن ما القا کنه و برخی می تونن به فیلمی که با همان عنوان در سال 2001 منتشر شد فکر کنن، اما صبر کنید!  درباره “تئوری شماره” چطور؟  چیزی به یادتون نمیاره؟ در تئوری اعداد ، یک عدد شانس یک عدد طبیعی در یک مجموعه هست که توسط یک الگوریتم درست میشه  و به عنوان یک نتیجه نهایی مثل شماره های 1 ، 3 ، 7 ، 9 ، 13 ، 15 ، 21 ، 31 ، 33 ، … و غیره تولید می شن. خیلی ها میگن عدد شانس و این چیزها خرافات هست. اما چیز دیگری وجود داره که ممکنه هنگام صحبت از عدد های  شانس به خاطر بیارید. این مجموعه تلویزیونی با همین عنوان یک نمایش بازی مبتنی بر یکنوع بازی شبیه لوتو از سال 1995 بود و این نخستین شوی  بازی تو انگلیس بود که باعث شد بینندگان بتوند تو خونه تو مسابقه شرکت کنن و برنده بشن.

برخی می گن که پیش بینی یا شرط‌بندی و خوش شانس بودن یا بدبختی اونا که به سادگی توسط فرهنگ غربی ایجاد شده و در واقع ،اصلا  درست نیست. در فرهنگ شرقی همین رمز و راز در زندگی روزمره مردم وجود داشته و دارد و اونا هم  شروع به مطالعه اعداد و اهمیت آنها می‌کردن. با این وجود، هیچ کس تصور نمی کنه که تو دو فرهنگ شرف و غرب حساسیت خاصی به همین اعداد نسبت داده می شه، بنابراین خرافات از مرزهای فرهنگی عبور می کنن.

چرا میگن عدد سیزده نحسه؟

نیازی به گفتن نیست که شماره 13 یکی از ترسناک ترین  اعداد در فرهنگ ما هست و پیشینه ی خیلی زیادی داره  که ترس از شماره 13 به بیماری به نام triskaidekaphobia تبدیل شد. تو آمریکای شمالی پیدا کردن ساختمانهایی با پلاک 13 ، به ویژه در لاس وگاس ، پایتخت شرط‌بندی جهان  خیلی سخت هست . اگرچه هیچ کس منشأ این خرافات رو نمی دونه، اما چندین نظریه مختلف وجود داره. یکی از مشهورترینش اینه که عده ای از محققان بر این باور هستن که بدیمن بودن عدد ۱۳ از عالم مسیحیت به زرتشتیان و بعد از اون به سمت مسلمانان سرایت کرده وهمین طور در زمان مسیح شخصی به نام یهودای اسخریوطی که یکی از دوازده حواریون مسیح بوده، نقشه شومی رو برای تسلیم نمودن حضرت مسیح در برابر مخالفانش کشیده بود. مسیحیان به این باور رسیدن که با سیزده نفره شدن جمعشون، مسیح گرفتار میشه و همون باغث شد مه  به پای دار بره. از همین رو اونا کلا عدد ۱۳ رو نحس می دونستن و همین موضوع نسل به نسل تا اکنون ادامه پیدا کرده و توضیح دیگه این ریشه در نقاشی  معروف داره  یعنی همون نقاشی معروف عیسی به اسم شام آخر. یهودا ، که به عیسی خیانت کرد ، سیزدهمین نفری هست که در ردیف چپ قرار داره و تو فرهنگهای فارسی هم این عدد هم یک عدد نحس به حساب میاد مثلا اگر سیزدهم جمعه باشه از زمان قتل عام تمپلر شوالیه تو سال 1307 ، روز بدی به حساب میاد.

عدد 7 یک عدد خوش یمن

حالا جالبه بونید که عدد هفت بر عکس عدد سیزده بسیار عدد خوش یمن و مقدسی هست، اما چرا؟

هفت، از ترکیب دو عدد سه و چهار ایجاد شده که بنابر حکمت فیثاغورثی و زمانی بسیار دورتر از اون، عددی خوش یمن شناخته می‌شده. به عقیده بابلیان، مصریان و تمدن‌های باستانی دیگه به وجود ۷ سیاره مقدس اعتقاد داشتن و در زبان عبری لغت قسم خوردن، به طور تحت اللفظی به معنای قرار گرفتن تحت نیروی ۷ چیز هست که برگرفته از هفت میشی هست که در پیمان میان ابراهیم نبی و ابی ملک در بیرشیبا به اون اشاره شده.

بر اساس تعلیمات باستانی، روح انسان یا “بدن مقدس درون” او مرکب از هفت خاصیت هست که هر کدوم تحت تاثیر یکی از سیارات هفتگانه اند. آتش موجب زندگی، خاک به وجود آورنده توانایی احساس کردن، آب موجب قدرت بیان، هوا حس چشایی، که موجب حس بینایی، گلها به وجود آورنده حس شنوایی و باد جنوب به وجود آورنده حس بویایی هست.

بر اساس آیات قرآن و مفسران احادیث، بالاترین درجه سعادت معنوی، ورود به طبقه هفتم بهشت هست و مسلمانان به وجود هفت طبقه یا مرحله آمرزش و بهشتی شدن اعتقاد دارن و این طبقات هفتگانه همانهایی هستند که حضرت محمد(ص) در شب معراج خود سوار بر “براق” اونا رو طی کرده!

عدد 666

اگر ۷ نماد خوش‌اقبالی هست، ۶۶۶ عددی هست که عموم مردم ازش معمولا پرهیز می‌کنن. در واقع این عدد شبیه به لرد ولدمورت (از شخصیت‌های کتاب هری پاتر) اعداد شده و معنای اصلی اون تو کتاب مقدس مسیحیان، انجیل بیان شده و عددی هست که نقصان داره و حالتی از بی‌خدایی رو تداعی می‌کنه و زمانی هفته تنها ۶ روز داشت اما بعد سبات (Sabbath) که روز جمعه برای مسلمانان، یکشنبه برای مسیحیان و شنبه برای یهودیان محسوب می‌شه بهش اضافه شد تا هفته رو کامل کنه و بر اساس شواهد تاریخی این عدد تداعی کننده دوره‌ای هست که امپراتوری آشور بر امپراتوری بابلی‌ها غلبه کرد

راز عدد 8

یکی دیگه از اعداد مهم و معروف شماره ۸ هست  که با معانی مختلفی چون شانس، نامحدود بودن و کمال مترادف شده و تو دوران مصر باستان باورمردم این بود که این عدد نشونه وجود تعادل در جهان هستی بوده و از سوی دیگه فیثاغورث عنوان تتراچیتز (Tetrachyts) به معنای نشانه و سمبل عشق و دوستی رو به این عدد اعطا کرده بود

ماه تولد و اعداد شانس

شما می‌تونید از نماد ستاره‌شناسی یا طالع بینی ماه تولد خودتون برای انتخاب اعداد شانس استفاده کنید. شاید تا حالا بهش دقت نکرده باشید اما این اعداد شانسی که در طالع شما هستن، می‌تونند سهم مهمی تو زندگی شما داشته باشن و در حقیقت، هر نماد ستاره‌شناسی با یک عدد منحصر به فرد مرتبط  شده و می‌تونید عدد شانس ماه تولد خودتون تو  لیست زیر پیدا کنید:

۱- برج حمل (فروردین): عدد ۴۵                                 ۲ – برج ثور (اردیبهشت): عدد ۲۱

۳- برج جوزا (خرداد): عدد ۱۷                                    ۴- برج سرطان(تیر):عدد 6                          

 ۵- برج اسد (مرداد): عدد ۵                                       ۶- برج سنبله (شهریور): عدد ۱۳

۷- برج میزان (مهر): عدد ۳۳                                      ۸- برج عقرب (آبان): عدد ۲۷

 ۹- برج قوس (آذر): عدد ۵۲                                      ۱۰- برج جدی (دی): عدد ۲۱

۱۱- برج دلو (بهمن): عدد ۱۵                                     ۱۲- برج حوت (اسفند): عدد ۳

برای انتخاب ترکیب اعداد تو بلیط بخت آزمایی، می‌تونید از اعداد طالع خودتون یا خانواده و دوستان نزدیکتون استفاده کنید؛ اعداد شانس کسانی که تو زندگی شما تاثیر مثبت داشته‌اند یا کسانی که وجودشون برای شما دلگرمی هست و به شما انرژی می‌دن و می‌تونن اعداد شانس شما رو تکمیل کنند. مطمئن باشید اعداد شانس ماه تولد در روند انتخاب اعداد کمک بزرگی به شما می‌کنه.

انتخاب اعداد یک فرایند تصمیم گیری هست که در نهایت به ترجیح شخصی افراد برمی گرده و صرف نظر از تاثیر و یا باور فرهنگ ها، احتمال آماری انتخاب شدن عددی برای همه ی اعداد یکسان هست.

با این حال، نمیشه گفت که اعداد نمی تونن برای شما شانس بیارن!

بت ناب