هولدم اوماها، که به صورت مختصر با عنوان اوماها شناخته می‌شه و بعد از بازی تگزاس هولدم یکی از مهمترین و پرطرفدار ترین بازی های پوکر شناخته شده. پوکر اوماها به صورت سنتی تو اروپا بازی می‌شده ولی جدیدا طرفداران زیادی رو در سراسر جهان پیدا کرده.

قوانین بازی اوماها

یکی از ویژگی های اصلی پوکر اوماها اینه که بازی بلافاصله بعد از پخش شدن کارت‌ها شروع می‌شه و به جای گرفتن دو کارت شخصی، هر بازیکن تو بازی اوماها ۴ کارت به عنوان دست شروع دریافت می‌کنن. اوماها هم مثل تگزاس هولدم با ۵ کارت مشترک روی میز بازی می‌شه و این پنج کارت اصلی عبارتند از فلاپ (۳ کارت اول)، ترن (کارت چهارم) و ریور (کارت پنجم). چهار دور شرط ‌بندی وجود داره: پیش از فلاپ و تو فلاپ و تو ترن و تو ریور.

بعد از آخرین دور شرط ‌بندی نوبت نمایش کارت‌ها یا (Showdown) هست و اگر حداقل دو بازیکن روی میز باقی مونده باشه هر بازیکنی که بهترین دست پوکر پنج کارتی ممکن رو داشته باشه برنده پات می‌شه. ولی تو اوماها بازیکن باید از دقیقا دو کارت از ۴ کارت دست خودشون و دقیقا ۳ کارت از ۵ کارت روی زمین استفاده کنن. این یکی از تفاوت‌ های اصلی اوماها با تگزاس هولدم هست و تو تگزاس هولدم بازیکن می‌تونه انتخاب کنه که از چند تا کارت تو دست خودش برای ساخت بهترین دست ۵ کارتی خودتون استفاده کنید  و حتی می تونید از هیچ کدوم از اونا استفاده نکنه.

مثلا:

۵ کارت ♠K♠ ۲♠ ۹♥ ۸♠ ۷ روی میز اومده و سه نفر تو بازی سر میز موندن:

بازیکن ۱ ♥A♠ Q♥ J♥ T:

بازیکن ۲: ♥۲ ♦۲ ♠۲ ♥۳

بازیکن ۳ ♣J♠ T♠: ۵♦ ۵

تو این دست بازیکن ۳،  با رنگ شاه برنده دست هست.

بازیکن ۱ استریت تا سرباز دارد و دست دوم رو داره.

بازیکن ۲ بدترین دست رو داره: ست (سه تایی) ۲٫

رتبه‌بندی دست ‌ها تو بازی پوکر

ممکنه که تو این مثال به اشتباه تصور کنیم که بازیکن ۱ نه تنها استریت داره بلکه بهترین رنگ ممکن رو هم داره و ممکنه که به نظر بیاد که بازیکن ۲ با سه کارت دست خودش رو تو فلاپ کاره (چهارتایی) شده هست. این نکته‌ای هست که خیلی از بازیکنان مبتدی تو پوکر اوماها ممکنه که دچار اشتباه بشن و بعد به یاد داشته باشید که:

هر بازیکن باید دقیقا از دو کارت تو دست خودش استفاده کنه نه چیزی کمتر  و نه چیزی بیشتر.

PLO  (پوکر اوماها با محدودیت شرط بندی به اندازه پات )

پوکر اوماها تو اکثر مواقع با محدودیت شرط ‌بندی به اندازه پات بازی می‌شه و ما توی این مقاله می خوایم به آموزش همین مدل محبوب و پر طرفدار بپردازیم.

تو این قسمت فرض  رو به این می گیریم که شما قبل از این اصول پایه ‌ای همه بازی های پوکر رو  به خوبی یاد گرفتید و چیزهایی مثل این که چه زمانی چک بدید، شرط ببندید و کال کنید و بعد ریزکنید (شرط حریف رو افزایش بدید).

ویژگی به خصوص پات لیمیت اینه که اندازه شرط نمی‌تونه بیشتر از اندازه پات باشه و ممکنه که در ابتدا گیج کننده باشه ولی به سرعت به محاسبه ضریب پات (Pot Odds) عادت می‌کنید و اگر بخواید یک شرط رو به حداکثر میزان ممکن افزایش بدید یا (رِیز کنید)، باید اول اندازه کال رو تو پات حساب کنید.

خوب الان یه مقال می زنم که بهتر متوجه بشید:

بازی ۲-۱ PLO، به این معنی هست که اسمال بلایند (SB)=1 و بیگ بلایند ( BB)=2 هست. اولین بازیکن تو نوبت خود بیگ بلایند ۲ رو کال می‌کنه و بیشترین میزان شرط ممکن برای بازیکن بعدی چه قدر میشه؟

بعد از یک کال فرضی مبلغ پات برابر ۱ (اسمال بلایند) + ۲ (بیگ بلایند) + ۲ (مبلغ کال بازیکن اول) + ۲ (مبلغ کال بازیکن دوم) می شه. بنابراین بازیکن دوم می تونه ۲ رو کال کنه و اضافه بر اون به اندازه مبلغ پات (۷) رِیز کنه و حداکثر شرط این بازیکن می تونه ۹ باشه.

شاید با گفتن یه  تعریف دقیق بتونه به درک این مفهوم کمک کنه: اگر یک شرط به اندازه ۱ وجود داشته باشه و بازیکنی تو میز، به اندازه ۳ شرط ببنده. می‌تونه این موضوع رو به دو صورت بیان کرد: می‌توان گفت که این یک رِیز به ۳ هست چرا که ۳ مجموع مبلغ شرط هست. همچنین می‌تونیم بگیم ریزِ ۲، چون که ۲ میزانی هست که مبلغ کال (۱) رو افزایش دادیم. ممکنه یکم مشکل به نظر بیاد ولی تو پوکر آنلاین می‌تونید به راحتی هم اندازه پات و هم حداکثر شرط ممکن رو مشاهده کنید.

تو بازی تگزاس هولدم با این که محدودیت شرط ‌بندی وجود نداره ولی پات ‌ها به ندرت به بزرگی پات ‌های پوکر اوماها می‌رسه. در واقع ترکیبات ۴ کارت تو دست (به جای دو کارت) پتانسیل دست شما رو به صورت چشمگیری افزایش می‌ده. به همین دلیله که بازیکنان پوکر اوماها با دست‌ های بیشتری تمایل به سرمایه‌گذاری برای دیدن فلاپ دارن. این ویژگی می‌تونه ریسک بزرگی برای بازیکنایی باشه که با پیش زمینه هولدم وارد اوماها می‌ شن. حقیقت اینه که تو انتخاب دست ‌های شروع اوماها هم باید مثل تگزاس هولدم بسیار انتخاب گر باشیم.

بت ناب