تا حالا در مورد بازی پوکر Texas Hold’em شنیده بودید؟ امروز تو این مقاله از بت ناب ما قصد داریم تا قوانین این بازی رو خیلی کامل به شما یاد بدیم. بازی پوکر تگزاس هولدم با دسته کارت ۵۲ تایی استاندارد بازی می شه و تعداد بازیکنان میتونن بین ۲ تا ۱۰ نفر باشه. تو تورنومنت های بزرگ صد ها نفر میتونن تو این بازی شرکت کنن، اما تو هر دست، بازیکن فقط با افراد حاضر روی میز خودش بازی میکنه.
قبل از شروع هر دست، یک نفر به عنوان دیلر (پخش کنندهی کارت) مشخص میشه و نشان گر دیلر مقابلش قرار میگیره و البته در واقع این شخص کارت ها رو پخش نمیکنه (به خصوص تو بازی های آنلاین که این کار به صورت خودکار انجام میشه). وضعیت دیلر مشخص میکنه که کدوم دو بازیکن باید شرط اجباری (بلایندها) رو تو پات بگذارن تا بازی شروع بشه.
دو بازیکنی که در سمت چپ دیلر هستن باید شرط اجباری رو تو پات بگذارن. به این شرط ها بلایند گفته میشه و به این دلیل به این شرط بلایند (کور) میگن که بازیکن قبل از این که کارت های دستش رو بیبینه باید شرط رو به صورت اجباری تو پات بگذاره، اولین نفر در سمت چپ دیل، اسمال بلایند هست و اولین شرط اجباری رو تو پات میگذاره. دومین نفر از سمت چپ دیلر، بیگ بلایند هست که معمولا دو برابر مقدار اسمال بلایند تو پات میگذارن.
تو عکس پایین دکمه دیلر موقعیت دیلر رو مشخص میکنه و دو بازیکن سمت چپ اون شرط های بلایند رو پرداخت کردن.
قوانین بازی پوکر تگزاس هولدم
بعد از تمام شدن هر دست، دکمهی دیلر در جهت عقربههای ساعت حرکت میکنه. این یعنی تمام بازیکنان به نوبت دیلر، اسمال بلایند و بیگ بلایند خواهند بود.
بعد از پرداخت بلایندها، هر بازیکن دو کارت میگیره. به این کارت ها، کارت های دست بازیکنان یا کارت های شخصی گفته میشه. هر بازیکن فقط کارت های دست خودش رو میتونه ببینه و با اون بازی کنه. تا پایان دست، ممکنه تا ۵ کارت دیگه روی میز قرار بگیره. این کارت ها رو هستن و همه بازیکنان میتونن اونا رو ببینن و از اونا برای ساختن بهترین دست ممکن خودشون استفاده کنن. به این کارت ها کارت های مشترک میگن.
سه کارت مشترک اول به طور همزمان رو میشن (که به عنوان «فلاپ» شناخته میشن). بعد از رو شدن این سه کارت بازیکنان یک دور شرطبندی میکنن. بعد کارت مشترک چهارم (یا «ترن») روی میز میاد. بعد از این که نوبت بازی یک دور چرخید، کارت پنجم (یا «ریور») روی میز قرار میگیره. در واقع به ازای هر دفعه که کارت رو میشه یک دور شرط بندی انجام میشه.
کلا هدف بازی پوکر اینه که بهترین دست پنج کارتی ممکن رو از ۷ کارت موجود (یعنی دو کارت در دست بازیکن و پنج کارت مشترک روی میز) بسازید.
چهار دور شرطبندی
اگر یک دست بازی پوکر تا آخر ادامه پیدا کنه، چهار مرحله شرط بندی انجام میشه، که بازیکنان میتونن در طول این چهار مرحله ژتون های خودشون رو تو پات بگذارن. همچنین بازیکنان میتونن هر زمانی که خواستن دست از بازی بکشن و کارت های خودشون رو به اصطلاح فولد کنن.
پیش از فلاپ: اولین دور شرط بندی
اولین دور شرط بندی قبل از رو شدن سه کارت مشترکِ اول (فلاپ) شروع میشن، به این مرحله پیش فلاپ میگن. تو پیش فلاپ بازیکنان تنها بر اساس قدرت دو کارت مخفی تو دستشون شرط میبندن.
بازیکنی که سمت چپ بیگ بلایند قرار داره، اولین حرکت رو انجام میده که به این موقعیت او زیر تیغ یا (UTG (Under the Gun گفته میشه، بعد از اون بازی در جهت عقربههای ساعت ادامه پیدا میکنه.
وقتی نوبت بازی شما رسید چند انتخاب دارید:
- فولد (Fold):
فولد کردن به این معنی هست که شما دیگر نمیخواید دست خودتون رو بازی کنید و کارت های خودتون رو میریزید و دیگه ادعایی برای ژتون های پات ندارید، حتی اگر یکی از بلایندها رو پرداخت کرده باشید.
- کال (Call):
کال کردن یعنی میزان شرط رو قبول میکنید و به میزان بازیکن قبلی ژتون تو پات میگذارید. تو پیش فلاپ، حداقل شرط ممکن به اندازه یک بیگ بلایند هست و اگر بازیکن دیگه ای مبلغ شرط رو افزایش بده، میتونه بیشتر هم بشه
- افزایش (Raise):
رِیز به این معنی هست که میخواید مبلغ شرط فعلی رو افزایش بدید. اگر کسی قبل از شما رِیز نکرده باشه، خودتون می تونید رِیز کنید (مبلغ شرط رو افزایش بدید).
- چک (check):
یعنی بدون این که ژتونی به پات بدید، بازی رو به نفر بعدی خود واگذار کنید. البته بدیهی هست که پیش از فلاپ فقط زمانی میتوانید چک بدید که تو موقعیت بیگ بلایند باشید و کسی قبل از شما افزایش نداده باشه.
دور شرط بندی وقتی به پایان می رسه که تمام بازیکنان بازی کرده باشن (فولد کرده باشن یا همه به یک اندازه ژتون تو پات گذاشته باشن).
- فلاپ- دور دوم شرط بندی
بعد از این که دور اول شرطبندی تموم شد، سه کارت مشترک اول در وسط میز رو میشن که به این مرحله «فلاپ» میگن.
دور دوم شرطبندی با بازیکن سمت چپِ دیلر شروع میشه.
اگر کسی شرطبندی نکنه، شما میتونید چک بدید (یعنی بدون اینکه ژتونی تو پات بگذارید، بازی رو به نفر بعدی خود واگذار کنید) در غیر این صورت میتونید مثل پیش فلاپ از گزینههای فولد، کال یا افزایش استفاده کنید.
به طور مشابه بعد از اتمام این دور (یعنی وقتی همه بازیکنان یا فولد کردن و یا به اندازهی یکسان، ژتون تو پات گذاشتن)، دور بعدی شروع میشه.
- ترن- دور سوم شرط بندی
وقتی همه شرطبندی ها تو دور دوم انجام بشه و حداقل دو بازیکن هنوز تو بازی باشن، چهارمین کارت مشترک روی میز قرار میگیره که به اون ترن میگن. اولین بازیکن سمت چپ دیلر، بازی رو شروع میکنه. بازی به همون ترتیبی که بعد از فلاپ بازی انجام شد، پیش میره
- ریور- دور چهارم شرط بندی
وقتی شرط بندی دور سوم تموم شد، آخرین کارت مشترک روی میز قرار میگیره که به ریور معروف هست. به این ترتیب آخرین دور شرط بندی شروع میشه و مثل دفعات قبلی اولین نفر از سمت چپ دیلر بازی رو شروع میکنه.
هر بازیکنی که کارت داشته باشه به مرحلهی نمایش کارتها میره
- رونمایی Showdown
بعد از این که آخرین دور شرط بندی کامل شد، هر بازیکن بهترین دست ۵ کارتی ممکن خودش رو از ۷ کارت موجود (یعنی دو کارت در دست بازیکن و پنج کارت مشترک روی میز) میسازه.
تو این مرحله تمام بازیکنای باقی مونده، باید دست خودشون رو روکنن تا کسی که بهترین دست رو داره مشخص بشه، بازیکنی که بهترین دست رو با توجه به رتبه بندی دست ها تو پوکر داره، برنده پات میشه.
قوانین بازی پوکر تگزاس هولدم
تو عکس بالا بازیکن شمارهی ۷ دارای دو جفت شاه و بیبی هست. پنج کارت برتر برای او، دو شاه در فلاپ، دو بیبی (کارتهای دست بازیکن) و کارت ۷ روی میز هست. (به یاد داشته باشید که تمام دستهای پوکر پنج کارت دارن).
بازیکن شماره ۵، سه تایی داره. اون یک شاه تو کارت های شخصی داره که با دو شاه فلاپ جور میشه. کارت های بعدی اون هفت و شش هستن که ترن و ریور بودن.
سه تایی (Three of a kind)، از دو جفت (Two pair) بهتر هست؛ بنابراین بازیکن شماره ۵ برندهی بازی میشه.
اگر بیش از یک بازیکن یک دست یکسان داشته باشن مبلغ پات بین برندگان بطور مساوی تقسیم میشه.
وقتی دست فعلی تموم بشه دکمهی دیلر به جایگاه سمت چپ اون منتقل میشه و دست بعدی شروع میشه.